Blog

Kolik stojí stránka v marketingové knize?

Cena je asi jasná číselná hodnota, která nám o produktu říká, zda je drahý, nebo levný. Ovšem bez pořádného průzkumu nejste jako spotřebitelé schopni říct, zda je menší kniha dražší než větší, při stejné ceně, protože vám chybí mnoho doprovodných údajů.

Možné faktory pro určení kvality knihy (kvalita je každým z nás vnímána různě)

  • Kvalita zpracování daného tématu (povrchové znalosti vs hloubkové rozebrání tématu).
  • Počet stran v knize.
  • Formát knihy.
  • Velikost písma a řádkování.
  • Množství obrázků, pauzovací strany, poloprázdné stránky před kapitolou.
  • Hodnota, vnímaná konkrétní osobou, která si knihu kupuje a výchozí úroveň vzdělání v daném tématu.

Existuje ještě mnohem více údajů, jakými také jsou účel, ke kterému si knihu kupuji apod., ale to odložme stranou. Mě bude zajímat, kolik stojí stránka knihy (bez ohledu jakým písmem je napsaná, či kolik je v knize nákresů). Nebude mě v této chvíli ani zajímat formát knihy, takže to může být čtverec, nebo klasická A4 apod.

To, co bude v podstatě rozhodovat je tloušťka knihy (sice old style papír udělá knihu tlustší při stejném počtu stran, ale takový papír v dnešní analýze nemám). Bude to tedy vyrovnané.

Budeme mezi sebou porovnávat knihy, podle ceny za stránku podle těchto KPI

  • Počet stran.
  • Prodejní cena.

Tímto způsobem sice nemůžeme vypočítat, za kolik normostran poctivého textu ve skutečnosti platíte, ale kolik stojí stránka, která dělá knize tloušťku, což je také jeden z podstatných prodejních elementů. Znáte ten pocit, když se podezřívavě díváte na úzkou 0,5 cm brožurku za 350 Kč, když hned vedle je podobné téma zpracované v knize tlusté 2 cm za stejnou cenu. Je to nelogické, protože v menší brožurce si mohl dát autor více práce s dokonalým a stručným zpracováním, ale člověk tak nějak podvědomě chci zaplatit a dostat víc papíru. Ne vždy (naštěstí).

V úvahu je také možno brát obrázky, pokud významně pomáhají k pochopení textu (například diagram, nákres, vizualizace, apod.). Pokud jsou v knize obrázky, které více méně poukazují na nějaké situace ala foto banka, které nemají valnou sdělovací hodnotu, platíme je zbytečně.

Řeším to z toho důvodu, že sám knihu píšu a chci aby byla fakt dobrá a kvalitní. A když dělám jakýkoli projekt (web, reklama, facebook, youtube, nebo kniha), udělám si i kvalitativní průzkum konkurence.

Kniha Cena Počet stran Cena za stranu
blank 1,43 Kč
blank 1,58 Kč
blank 1,02 Kč
blank blank blank 1,30 Kč
blank blank blank 1,06 Kč

Závěr analýzy

Nutno brát v potaz, že jsem vybíral z toho, co mi zrovna padlo v regále do oka a to jsem tam celkově prostál asi půl hodiny.

Z měřeného vzorku jsou následující data:

  • Cena za stránku je v rozmezí 1,02 Kč – 1,58 Kč.
  • Počet stran je v rozmezí 160 – 662.
  • Prodejní ceny se pohybují v rozmezí 199 Kč – 699 Kč.

Tajný tip: Z trochu jiného (neveřejného) průzkumu jsem si dělal studii, kolik normostran má bestseller (titul, s významnou prodejností). Zjistil jsem, že cca 280 stránková knížka obsahuje ve skutečnosti kolem 120 normostran. Znamená to, že pokud chcete napsat knihu alespoň v minimálním rozsahu, který jsem dnes testoval (160 stran), stačí vám asi 70 stran a zbytek se doplní obrázky, řádkováním, velikostí písma, čvercovým formátem knihy, kresbami, grafy, prázdnými půl stránkami před novou kapitolou apod.

Tak co, už jdete psát knihu? 70 stran není zase tak moc. Když napíšete 1,5 stránky za týden, tak do roka to určitě dáte. Když budete extra aktivní a napíšete jednu stránku každý den, máte knihu do 3 měsíců.  🙂