Kritika webu = prevence neúspěchu

V roce 2012 jsem koupil doménu KritikaWebu a na ní jsem chtěl prodávat službu, která by pomáhala podnikatelům vylepšit web pro své podnikání.

Ze začátku bylo mnoho domněnek a naivních představ. Zjistil jsem výchozí zájem klientů a jak tato služba funguje, když běží zadarmo a když je za peníze. Také jsem si za těch několik let vyzkoušel i různé formy nabídky a která z nich nejlépe osloví klienty.

Není žádným pravidlem, že každá služba, která začne zadarmo se má stát profitabilním projektem. O vašem úspěchu nerozhoduje to, co si o tom myslíte vy, ale jakou hodnotu vytváříte zákazníkovi a kolik peněz ušetří, když si vás zaplatí.

Kolik stojí stránka v marketingové knize?

Cena je asi jasná číselná hodnota, která nám o produktu říká, zda je drahý, nebo levný. Ovšem bez pořádného průzkumu nejste jako spotřebitelé schopni říct, zda je menší kniha dražší než větší, při stejné ceně, protože vám chybí mnoho doprovodných údajů.

Možné faktory pro určení kvality knihy (kvalita je každým z nás vnímána různě)

  • Kvalita zpracování daného tématu (povrchové znalosti vs hloubkové rozebrání tématu).
  • Počet stran v knize.
  • Formát knihy.
  • Velikost písma a řádkování.
  • Množství obrázků, pauzovací strany, poloprázdné stránky před kapitolou.
  • Hodnota, vnímaná konkrétní osobou, která si knihu kupuje a výchozí úroveň vzdělání v daném tématu.

Existuje ještě mnohem více údajů, jakými také jsou účel, ke kterému si knihu kupuji apod., ale to odložme stranou. Mě bude zajímat, kolik stojí stránka knihy (bez ohledu jakým písmem je napsaná, či kolik je v knize nákresů). Nebude mě v této chvíli ani zajímat formát knihy, takže to může být čtverec, nebo klasická A4 apod.

To, co bude v podstatě rozhodovat je tloušťka knihy (sice old style papír udělá knihu tlustší při stejném počtu stran, ale takový papír v dnešní analýze nemám). Bude to tedy vyrovnané.

Budeme mezi sebou porovnávat knihy, podle ceny za stránku podle těchto KPI

  • Počet stran.
  • Prodejní cena.

Tímto způsobem sice nemůžeme vypočítat, za kolik normostran poctivého textu ve skutečnosti platíte, ale kolik stojí stránka, která dělá knize tloušťku, což je také jeden z podstatných prodejních elementů. Znáte ten pocit, když se podezřívavě díváte na úzkou 0,5 cm brožurku za 350 Kč, když hned vedle je podobné téma zpracované v knize tlusté 2 cm za stejnou cenu. Je to nelogické, protože v menší brožurce si mohl dát autor více práce s dokonalým a stručným zpracováním, ale člověk tak nějak podvědomě chci zaplatit a dostat víc papíru. Ne vždy (naštěstí).

V úvahu je také možno brát obrázky, pokud významně pomáhají k pochopení textu (například diagram, nákres, vizualizace, apod.). Pokud jsou v knize obrázky, které více méně poukazují na nějaké situace ala foto banka, které nemají valnou sdělovací hodnotu, platíme je zbytečně.

Řeším to z toho důvodu, že sám knihu píšu a chci aby byla fakt dobrá a kvalitní. A když dělám jakýkoli projekt (web, reklama, facebook, youtube, nebo kniha), udělám si i kvalitativní průzkum konkurence.

Kniha Cena Počet stran Cena za stranu
1,43 Kč
1,58 Kč
1,02 Kč
1,30 Kč
1,06 Kč

Závěr analýzy

Nutno brát v potaz, že jsem vybíral z toho, co mi zrovna padlo v regále do oka a to jsem tam celkově prostál asi půl hodiny.

Z měřeného vzorku jsou následující data:

  • Cena za stránku je v rozmezí 1,02 Kč – 1,58 Kč.
  • Počet stran je v rozmezí 160 – 662.
  • Prodejní ceny se pohybují v rozmezí 199 Kč – 699 Kč.

Tajný tip: Z trochu jiného (neveřejného) průzkumu jsem si dělal studii, kolik normostran má bestseller (titul, s významnou prodejností). Zjistil jsem, že cca 280 stránková knížka obsahuje ve skutečnosti kolem 120 normostran. Znamená to, že pokud chcete napsat knihu alespoň v minimálním rozsahu, který jsem dnes testoval (160 stran), stačí vám asi 70 stran a zbytek se doplní obrázky, řádkováním, velikostí písma, čvercovým formátem knihy, kresbami, grafy, prázdnými půl stránkami před novou kapitolou apod.

Tak co, už jdete psát knihu? 70 stran není zase tak moc. Když napíšete 1,5 stránky za týden, tak do roka to určitě dáte. Když budete extra aktivní a napíšete jednu stránku každý den, máte knihu do 3 měsíců.  🙂

Mražený Cold Call

Operátoři call center (tzv. navolávači) sice nemají úplně jednoduchý job, ale nikdo je to dělat nenutil. Jak se cítíte, když vám volá „navolávač“, který vám do telefonu cokoli nabízí, aniž byste vy cokoliv poptávali?

Studený telefonát se v našich končinách dělá s mnoha chybami.

Rozhovor není personalizovaný. Operátor nemá tušení komu volá a je mu to jedno.

Navolávač mluví hlavně o sobě a nabízí hlavně svůj produkt bez zjištění, zda by se mi produkt hodil, nebo zda jsem vůbec v takové nákupní fázi.

Navolávač nemá alternativní nabídku v případě, že jeho hlavní konverzní call-to-action odmítnu.

Často se stává, že navolávač opakuje telefonát po pár měsících s úplně stejnou nabídkou a začíná slovy: Dobrý den, naposledy, když jsme se spolu bavili tak jste mi říkal, že se mám ozvat, až budu mít nějakou zajímavou nabídku, takže volám….“. Což je samozřejmě výmysl a možná se takto spoléhají na horší paměť části populace, zejména té starší.

Více se dozvíte v dílu. Napište do komentářů, jaké další chyby operátoři call-center dělají, když vás obtěžují po telefonu.

Krakonoš vs Trautenberk

Dnes se poněkud netradičně podíváme na českou klasiku: „Krkonošské pohádky“. Provedu pro vás kompletní analýzu tržního prostředí, ve kterém se pohádka natáčí a vztahů mezi zaměstnavatelem Trautenberkem a zaměstnanci Kuba, Anče, Hajnej.

Naší pozornosti rozhodně neunikne ani majetkové přiznání Krakonoše a jeho způsob hospodaření a infiltrace konkurence.

Jedná se o oddechový díl, doufám, že se zasmějete a současně vám to i něco dá 🙂 Napište prosím do komentářů, jak se vám to líbilo.

Zdroj: Československá televize (ČST), český večerníčkový televizní seriál o bájném vládci Krakonošovi natočený režisérkou Věrou Jordánovou.

3 důvody neúspěchu na sociálních sítích

3 důvody, které sabotují váš úspěch na sociálních sítích jsem vybral z nejčastějších obav, které mají velké i malé firmy a jednotlivci.

Díly, které souvisí s tímto tématem:
Iluze perfekcionismu
Trolly nekrmit! Nebezpečí ztráty času
Jak se nestát otrokem názorů ostatních

Jedná se o špatné předsudky a domněnky, které si o sociálních sítích vytváříte a potom se bojíte toho, co tam na vás třeba ani nečeká.

Konkrétní výklad uvidíte v dílu, ale napovím, že se bude jednat o perfekcionismus, trolly a řízení času. Věřím, že mnoha lidem tento díl otevře oči a zjistí, že se jejich úspěch na sociálních sítích brzdí hlavně předsudky, které si vytváří sami ve své hlavě.

Je potřeba zlomit kletbu a přizpůsobit se době, ve které žijeme. Ani Facebook, ani Youtube, ani Instagram nemůžou za to, že se vám nedaří vyniknout. Za to si můžete sami. Abyste postoupili na další úroveň, musíte zlomit 3 hlavní důvody neúspěchu na sociálních sítích.