Konzultace jako investice

Někteří z vás máte firmu, obchodujete, máte e-shop, konzultujete se zákazníky, nebo jste klikli na tento článek ze zvědavosti. Věřím v lidskou přemýšlivost, v obsah, který generuje akci. Takže jednou z věcí, které se věnuji, je masivní produkce obsahu zadarmo. Takže všichni, kteří ještě neodebíráte newsletter, který je mimochodem také zadarmo, máte velkou smůlu, protože přicházíte o nejlepší čtení u kávy v ČR. 🙂 Zobrazit více

Proč má kvalitní obsah malou sledovanost

Tento týden jsem dostal zajímavou otázku. Proč nemají moje videa větší sledovanost, když mají takový přínos. Dle slov fanouška „Happy Rich“, jsou moje videa velmi užitečná, ale diví se, že kdejaký „ňouma“ co na Youtube natočí kravinu má tisíce zhlédnutí a já jen několik stovek.

Komentář z Youtube

Tak jsem dal včera obrázek s potetovanou holkou na ZeptejSeFilipa (skalní fanoušky dobře ví, že občas zkouším prakticky cokoli, v rámci měření, co a jak má dosah). A světe div se. Během několika hodin se strhla skutečně „inteligentní“ přestřelka názorů, jestli je, nebo není slečna hezká. Jestli je tetování ještě pořád IN. Jaký typ lidí si nechá něco vytetovat.

Statistika příspěvku 12 hodin po zveřejnění.

Jedna holka tvrdila, že mě údajně sledovala a na základě tohoto příspěvku jsem ji hluboce zklamal. Prý jsem se změnil a už mě asi sledovat nebude. Dokonce jedna starší paní napsala, že by dotyčnou potetovanou dívku stáhla z kůže jako kapra. Lidé mi pak posílali videa, jak se stahuje kapr z kůže. Nechápal jsem, kam až taková diskuze může zajít. Post Engagement byl raketový a lidé lajkovali jako zběsilí. Téměř 100 lajků opravdu nemám u každého příspěvku.

Jsou pouze 2 druhy lidí

Je známo, že populace obsahuje méně lidí, kteří chtějí být ostatním skutečně prospěšní a více těch, kteří si užívají konzumu, svou práci neřeší (nějakou mají) a nemají ambice. Hodí se k tomu jedna z mých nejoblíbenějších básní od Ella Wheeler Wilcox.

„Two Kinds of People“

There are two kinds of people on earth today,
Two kinds of people no more I say.
Not the good or the bad, for it’s well understood,
The good are half bad, the bad are half good.

Not the happy or sad, for in the swift-flying years,
Bring each man his laughter, each man his tears.
Not the rich or the poor, for to count a man’s wealth,
You must know the state of his conscience and health.

Not the humble and proud, for in life’s busy span,
Who puts on vain airs is not counted a man.
No! the two kinds of people on earth I mean,
Are the people who lift, the people who lean.

Wherever you go you’ll find the world’s masses
Are ever divided into these two classes.
And, strangely enough, you will find, too, I mean,
There is only one lifter to twenty who lean.

In which class are you? Are you easing the load
Of the overtaxed lifters who toiled down the road?
Or are you a leaner who lets others bear,
Your portion of worry and labor and care?”

― Ella Wheeler Wilcox

O kvalitní obsah zájem je, ale malý

Naposledy včera jsem dával příspěvek o krásném generátoru vánočních svetrů, kde si můžete sami vytvořit GIF obrázek. Jednoduše, bez znalostí animací. Byl to takový krásný inteligentní dárek, který můžete všestranně kreativně využít. Každý byste tím mohli, když už ne připravit cover photo na Facebook s názvem své firmy, tak alespoň potěšit své známé. Třeba jim vyrobit takovou fotku s jejich jménem. Já to během dnes pro několik fanoušků udělal.

Statistika příspěvku 24 hodin po zveřejnění.

A zájem ostatních? Téměř nulový. Co z toho plyne? Většina lidí jsou ______ (dosaďte si sami). Je to také tím, že užitečný obsah se má použít tak, aby byl dál nějakým způsobem užitečný. Buď se něco nového naučíte, nebo použijete pro to, abyste něco tvořili, zlepšili, nebo využili. Mnoho lidí si ale pustí Ordinaci v růžové zahradě, nebo vtipná videa se psy na Youtube a neřeší nic. Prostě alternativa k televizi. Prostě vypnout a neřešit nové informace.

Ivet mi napsala, že ten vánoční svetr nebere jako kvalitní příspěvek, že jsem to měl srovnávat se svými díly, které jsou kvalitní. Ok, tak tady máte srovnání příspěvku s ohlášením nového dílu:

Statistika příspěvku 24 hodin po zveřejnění.

Ale řešit potetovanou holku a bezvýznamné tlachy okolo, o to bude vždy velký zájem. Je to jako magnet, který lidi přitáhne. Něco, co nemůžou ignorovat. Musí se zapojit a vyjádřit se. Každý se chce pobavit a zažít pocit, že jeho reakci bude někdo řešit. Někdo se tím bude zabývat.

A v tom to je. Když přispíváte do kontroverzního tématu, kde se můžete vyjádřit a manifestovat svůj názor, vaše EGO svítí a získáváte instantní důležitost. To je celé tajemství takového virtuálního obsahu. Jako další odměnou je DOPAMIN, který dostáváte pokaždé, když na vás někdo další zareaguje a vy mu na to jeho můžete opět reagovat. Následně už celý den nemyslíte na nic jiného a na coffee breaku v práci o tom živě mluvíte i se svými kolegy. Je to závislost na vlastní důležitosti, nic jiného.

A já říkám – proč ne. Člověk tak prostě funguje, proč jít proti tomu. Berme to tak, jak to je. Pak ale nemůžeme srovnávat dva naprosto rozdílné příspěvky. Mluvím samozřejmě jen na tu část diváků, která se pohoršuje nad tím, když na Facebook dám něco mimo téma, ale když je něco k marketingovému tématu, tak nekomentují, nelajkují a nedejbože nesdílí. Sdílení je přeci strašná věc pro lidské EGO. Ještě abyste byli součástí něčího úspěchu. Strašná představa. Ano, tohle je ironie. Velká a smutná. Ale musíme jít dál a nenechat se tím odradit.

Opět musím zdůraznit, že mluvím jen na tu část, co mě vždy ráda hodí do pytle s lidmi, kteří permanentně nemají co zajímavého říct, netvoří smysluplný obsah a přihazují do kotle jen kontroverzní témata, na kterých je pravděpodobná velká sledovanost a podle toho také měří svoji úspěšnost. Mezi nimi mě nehledejte.

Snad jsem tedy dal pár podnětů k zamyšlení, že ne všechno se dá měřit sledovaností a také nemá smysl brečet nad tím, že nějaký jiný Youtuber má o tolik větší sledovanost než já. Ať má, já mu to přeji. Každý má to, co si zaslouží a pokud do toho dáváte to nejlepší, nějak se vám to vždycky vrátí v dobrém. Nikdy se nenechte odradit a nehrajte ten krysí závod o sledovanost.

Kritika webu = prevence neúspěchu

V roce 2012 jsem koupil doménu KritikaWebu a na ní jsem chtěl prodávat službu, která by pomáhala podnikatelům vylepšit web pro své podnikání.

Ze začátku bylo mnoho domněnek a naivních představ. Zjistil jsem výchozí zájem klientů a jak tato služba funguje, když běží zadarmo a když je za peníze. Také jsem si za těch několik let vyzkoušel i různé formy nabídky a která z nich nejlépe osloví klienty.

Není žádným pravidlem, že každá služba, která začne zadarmo se má stát profitabilním projektem. O vašem úspěchu nerozhoduje to, co si o tom myslíte vy, ale jakou hodnotu vytváříte zákazníkovi a kolik peněz ušetří, když si vás zaplatí.

Kolik stojí stránka v marketingové knize?

Cena je asi jasná číselná hodnota, která nám o produktu říká, zda je drahý, nebo levný. Ovšem bez pořádného průzkumu nejste jako spotřebitelé schopni říct, zda je menší kniha dražší než větší, při stejné ceně, protože vám chybí mnoho doprovodných údajů.

Možné faktory pro určení kvality knihy (kvalita je každým z nás vnímána různě)

  • Kvalita zpracování daného tématu (povrchové znalosti vs hloubkové rozebrání tématu).
  • Počet stran v knize.
  • Formát knihy.
  • Velikost písma a řádkování.
  • Množství obrázků, pauzovací strany, poloprázdné stránky před kapitolou.
  • Hodnota, vnímaná konkrétní osobou, která si knihu kupuje a výchozí úroveň vzdělání v daném tématu.

Existuje ještě mnohem více údajů, jakými také jsou účel, ke kterému si knihu kupuji apod., ale to odložme stranou. Mě bude zajímat, kolik stojí stránka knihy (bez ohledu jakým písmem je napsaná, či kolik je v knize nákresů). Nebude mě v této chvíli ani zajímat formát knihy, takže to může být čtverec, nebo klasická A4 apod.

To, co bude v podstatě rozhodovat je tloušťka knihy (sice old style papír udělá knihu tlustší při stejném počtu stran, ale takový papír v dnešní analýze nemám). Bude to tedy vyrovnané.

Budeme mezi sebou porovnávat knihy, podle ceny za stránku podle těchto KPI

  • Počet stran.
  • Prodejní cena.

Tímto způsobem sice nemůžeme vypočítat, za kolik normostran poctivého textu ve skutečnosti platíte, ale kolik stojí stránka, která dělá knize tloušťku, což je také jeden z podstatných prodejních elementů. Znáte ten pocit, když se podezřívavě díváte na úzkou 0,5 cm brožurku za 350 Kč, když hned vedle je podobné téma zpracované v knize tlusté 2 cm za stejnou cenu. Je to nelogické, protože v menší brožurce si mohl dát autor více práce s dokonalým a stručným zpracováním, ale člověk tak nějak podvědomě chci zaplatit a dostat víc papíru. Ne vždy (naštěstí).

V úvahu je také možno brát obrázky, pokud významně pomáhají k pochopení textu (například diagram, nákres, vizualizace, apod.). Pokud jsou v knize obrázky, které více méně poukazují na nějaké situace ala foto banka, které nemají valnou sdělovací hodnotu, platíme je zbytečně.

Řeším to z toho důvodu, že sám knihu píšu a chci aby byla fakt dobrá a kvalitní. A když dělám jakýkoli projekt (web, reklama, facebook, youtube, nebo kniha), udělám si i kvalitativní průzkum konkurence.

Kniha Cena Počet stran Cena za stranu
1,43 Kč
1,58 Kč
1,02 Kč
1,30 Kč
1,06 Kč

Závěr analýzy

Nutno brát v potaz, že jsem vybíral z toho, co mi zrovna padlo v regále do oka a to jsem tam celkově prostál asi půl hodiny.

Z měřeného vzorku jsou následující data:

  • Cena za stránku je v rozmezí 1,02 Kč – 1,58 Kč.
  • Počet stran je v rozmezí 160 – 662.
  • Prodejní ceny se pohybují v rozmezí 199 Kč – 699 Kč.

Tajný tip: Z trochu jiného (neveřejného) průzkumu jsem si dělal studii, kolik normostran má bestseller (titul, s významnou prodejností). Zjistil jsem, že cca 280 stránková knížka obsahuje ve skutečnosti kolem 120 normostran. Znamená to, že pokud chcete napsat knihu alespoň v minimálním rozsahu, který jsem dnes testoval (160 stran), stačí vám asi 70 stran a zbytek se doplní obrázky, řádkováním, velikostí písma, čvercovým formátem knihy, kresbami, grafy, prázdnými půl stránkami před novou kapitolou apod.

Tak co, už jdete psát knihu? 70 stran není zase tak moc. Když napíšete 1,5 stránky za týden, tak do roka to určitě dáte. Když budete extra aktivní a napíšete jednu stránku každý den, máte knihu do 3 měsíců.  🙂

Mražený Cold Call

Operátoři call center (tzv. navolávači) sice nemají úplně jednoduchý job, ale nikdo je to dělat nenutil. Jak se cítíte, když vám volá „navolávač“, který vám do telefonu cokoli nabízí, aniž byste vy cokoliv poptávali?

Studený telefonát se v našich končinách dělá s mnoha chybami.

Rozhovor není personalizovaný. Operátor nemá tušení komu volá a je mu to jedno.

Navolávač mluví hlavně o sobě a nabízí hlavně svůj produkt bez zjištění, zda by se mi produkt hodil, nebo zda jsem vůbec v takové nákupní fázi.

Navolávač nemá alternativní nabídku v případě, že jeho hlavní konverzní call-to-action odmítnu.

Často se stává, že navolávač opakuje telefonát po pár měsících s úplně stejnou nabídkou a začíná slovy: Dobrý den, naposledy, když jsme se spolu bavili tak jste mi říkal, že se mám ozvat, až budu mít nějakou zajímavou nabídku, takže volám….“. Což je samozřejmě výmysl a možná se takto spoléhají na horší paměť části populace, zejména té starší.

Více se dozvíte v dílu. Napište do komentářů, jaké další chyby operátoři call-center dělají, když vás obtěžují po telefonu.