Ve 12 letech jsem vozil starý papír

Jako kluk jsem každý den strávil s vozíkem v ruce. Mojí vášní bylo vozit starý papír do sběru, mohl jsem si tak vydělat své vlastní peníze. Ze školy jsme se s mým kamarádem Markem Söhnelem předháněli, kdo bude dřív za supermarketem sbírat cenný lepenkový papír. Ve sběrně ho vykupovali za fantastických 2,50 Kč/kg. Pro srovnání, běžný papír byl jen za korunu kilo.

Chtěl jsem si za vydělané peníze koupit nové hry do kapesní herní konzole Game Boy, ve které jsem měl jen Tetris, Super Mario Land a nějaké ty olympijské hry. Jenže hry na tu dobu byly docela drahé a v rodině mi na ně nikdo nechtěl dávat peníze. Ani se nedivím, protože jedna taková herní disketa stála třeba 1 275 Kč.

Odvozem sběru jsem si často mohl vydělat kolem 200 Kč za den. Můj rekord byl 283 Kč za den. Tenkrát se psal rok 1995 a mně bylo 12 let. Když vyděláváte ve 12 letech průměrně 150 Kč za den, nepotřebujete kapesné od rodičů a máte svobodu v rozhodování co si za ně koupíte. Věřte nebo ne, za takto pracně vydělané peníze si dobře rozmyslíte, za co je utratíte a v hlavě 12 letého chlapce je samozřejmě nejlepší útratou nová hra 🙂

vozik-na-sber
Můj nejlepší kamarád – vozík na sběr, který je v plné kondici i v roce 2016!
zaznam-odvozu-papiru-do-sberu
Skříň, kde jsem si zapisoval vydělané částky na lepícím papíru. To byl takový ten lepící papír, co jste za komanče koupili v papíráku a aby fungoval, museli jste ho olíznout.

Říká se, že když do 15 let svého života již něco prodáváte, nebo sami najdete způsob jak si vydělat, jste předurčeni k podnikání. Máte buď obchodního, nebo podnikavého ducha a rozhodně se nespokojíte jen s tím, co dostáváte. Chcete změnu k lepšímu a pro své cíle uděláte vše co je ve vašich silách.

Cestujeme z roku 1995 do roku 2016

Uměním však je poznat, v čem jsou naše silné stránky. V čem je moje silná stránka? Mám spoustu znalostí, ale to by mi bylo k ničemu, kdybych neuměl naslouchat ostatním a hledat při diskuzích to důležité. Ať už se jedná o radu své kamarádce, která se zrovna rozešla, nebo návrh marketingové strategie, která splní svůj cíl.

Možná právě to umění naslouchat je důvodem, proč jsem se svou agenturou v Brně vydržel již od roku 2006. Ať už se jedná o práci s mým týmem, nebo komunikací s klienty, které provádím několik hodin každý den.

zeptejsefilipa-marketingova-show

Moc dobře vím, že kdybych jen neustále chtěl prodat svoje řemeslo, nemělo by to takový efekt a dopadl bych podobně jako klienti, kteří za mnou běžně chodí pro radu. Ano, ti, co se tzv. „vyčerpali z peněz“, nebo i ti, kteří se nevyčerpali z peněz, ale ono se to prostě tak „říká“. Každopádně to důležité je právě to nejjednodušší. Prostě být ten první, který něco dává, být prvním, který přináší něco navíc. Tady zkratky neexistují.

A pak je tu otázka času. Velká otázka. Možná až tak velká, že když se v dnešní uspěchané době otočím za každým dnem, mám pocit, že jsem toho udělal příliš málo, přitom jsem celý den naplno pracoval a už od rána vím, že večer pojedu do nonstop Tesca nakoupit, protože už druhý den není v lednici nic pořádného k snědku. Možná se v tom vidíte také. Možná také máte nějakou činnost, kterou milujete natolik, že vše ostatní jde najednou stranou a vy se už těšíte, kdy vytvoříte zase něco nového. Tak já jsem se v tomhle našel. Úplně. Prostě mám rád lidi a mám rád, když mohu obohatit něčím, co je znamenité. Co prostě stojí za zmínku.

zeptej-se-filipa-marketing

Je mnoho projektů, do kterých jsem se zapojil, nebo které jsem postavil sám a provozuji je zdarma. Takové projekty, jako moderovaná kritikawebu.cz nebo portál, kde si můžete zkontrolovat základní SEO prvky na webu silaseo.cz – je to takový online testovací nástroj. Vytvořil jsem také testovací web, kde si můžete zkontrolovat mobilní verzi webu mobiopti.cz. Vše krásně funguje a běží, chtělo to ale něco víc, něco, co by vyjadřovalo i moje postoje a názory, něco, kde bych mohl obohatit mnohem více lidí. Video! Ano to je ono. No a tak vznikla první myšlenka na vlastní marketingový pořad.

Nejprve jsem vůbec nevěděl do čeho jdu. Vymyslet nějaká témata, ale jaká? Popravdě pořád je pro mě nejnáročnější zvolit téma, které by současně zaujalo a obohatilo, ale nenudilo, nebo nebylo zbytečně naplněné moc podrobnými informacemi, které vlastně ani nikdo nepotřebuje vědět. Tak jsem poradil sám sobě a udělal jsem publikační plán na celý rok, něco už mám připravené, ale rozhoduji se vždy až pár dnů před natáčením.

Být prvním je vždy lepší, než být nejrychlejším. První kdo dává, dvakrát dává a tak to platí ve všem. Když někomu pomůžete a nic za to nechcete, vrátí se vám to mnohokrát. Někteří by mohli začít spekulovat o tom, že na tomto světě si lidé prostě chtějí jen brát (stahovat zdarma, chodit si pro rady zdarma, obcházet placené věci nějakou levnou alternativou, apod.). Víte, ale mě to je jedno. Prostě v mém světě to tak není. V mém světě je otázkou osobního přesvědčení, že to co dělám mě naplňuje a obohacuje ostatní. Nakonec je samozřejmě potřebné i nějaké ty peníze vydělat, ale to důležité není v penězích, ale v tom, zda tomuto světu přináším něco znamenitého. Něco, co stojí za zmínku.

zeptejsefilipa-backstage2

Můj pořad začal 1.1.2016, asi 14 dnů od myšlenky, že s tím začnu. Někdy je lepší mít na něco méně času, člověk se pak nestihne rozhodnout jinak, nebo to zabalit. Dnes je pořad podle mého souzení (i z referencí od vás – mých fanoušků) již na jiné úrovni, než byli moje první díly. Jsem více přirozený a pořady se odvíjí v takové vnitřní pohodě. Čím to? Na začátku prostě nikdo není dobrý. Často se setkávám s tím, že mi lidé říkají „Ale já na ty videa nejsem dobrý“, nebo „Já nevím jestli bych to zvládl, to asi není pro mě“. Zbytečně se tím zaklínají a pak je výsledek jasný – nic se nestane. Podobný klient za mnou přijde pak s takovou tou nedůvěřivou ambicí, abych mu garantoval výsledky. A já to respektuji, lidé si prostě příliš nevěří. Na to dávám jasnou a takovou Enšpíglovu odpověď „Garantuji vám, že když nic pro své podnikání neuděláte, tak se nic příznivého nestane“.

Snažím se dělat si odstup od toho, co následně navrhuji, protože v mém řemesle se informace mění na téměř denní bázi a vyhledávače a vše kolem nás mění svůj algoritmus docela rychle. Je pak snadné svázat si vlastní ruce jen tím, že se budu držet nějakého názoru, který už třeba pár týdnů neplatí. Proto jsem první, kdo si jde ušpinit ruce a pokud chci prodávat eshopy, jdu se naučit, jak se takový eshop postaví (trvalo mi to měsíc v kuse), když chci mít znalosti ve WordPressu, udělám několik webů, které nebudou dokonalé, ale postupně odladím všechny chybičky (i ty drobné). „Pokud jsi dočetl až sem, tak mi prosím pošli email, velmi rád se s Tebou seznámím. Velmi ti totiž vážím podpory, kterou mi dáváš tím, že mě sleduješ. Něco pro Tebe mám, tak se ozvi.“ Nebojím se, že se něco nepovede napoprvé. To už mě dávno přešlo. Vytrvat je pro mě důležitější, než mít vše dokonalé od začátku. Nemusí to být dokonalé, hlavně je potřeba to udělat.

filipnovak

Už delší dobu sleduji situaci v tzv. infomarketingu a způsobu, jakým je zneužíván a poškozován. Jakoby každý mohl vzít kameru a točit své marketingové rozumy. Bez vzdělání, bez předchozích zkušeností na reálných klientech, bez nápadu. Už mě nebavilo poslouchat papouškování mnoha tzv. „marketérů“ a pod záminkou upsání emailu, na který vám pak zasílají tunu spamu a nabídek na předražené semináře, na kterých ohrávají stále stejný Bullshit. Říkám DOST!

Marketing je krásné řemeslo a při efektivním použití obohatí klienta i jeho zákazníka. Můj pořad je volně přístupný každému a každý díl natáčím jenom pro vás. To celé proto, že mě to baví a rád se s vámi podělím o své zkušenosti – bez nabízení čehokoli, bez upisování a zdarma.

Rozhodování o koupi se nezměnilo, mění se jen nákupní preference a místo, kde dochází ke střetu nabídky a poptávky. Stále platí stejná pravidla, proč se zákazník rozhodne pro nákup právě u konkrétního prodejce. Patří sem slova jako: důvěra, kvalita produktu, věrnostní odměny, komunikace s eshopem, síla značky, dostupnost, a další.

Buďte ten, kdo dává první, nebo prohrajete už na startovní čáře

V roce 2016 už nebude stačit, že máte funkční a hezký web, eshop, apod. Musíte změnit přístup ke klientům a dávat první. Zamyslete se, co vás napadne jako první, když se řekne slovo „dávat“. Možná vás napadlo slovo „sleva“, nebo „akce 2+1 zdarma“. Tak na tyto termíny rovnou zapomeňte.

Internet je dnes bohužel přímo zavalen návody a doporučeními od různých motivátorů. Pravda je ale taková, že málokteré doporučení skutečně funguje. Totiž, co funguje jednomu, nemusí fungovat druhému a žádné obecně účinné řešení neexistuje. Žádný úspěch přes noc nenajdete, ani já jsem nic takového nenašel. Za každým úspěchem je neskutečné množství hodin práce a úsilí a vůle vydržet v tom co milujete (v tom, co vás baví), i když máte ze začátku malé, nebo žádné prodeje a nízkou sledovanost.

Mění se platforma, která je určena ke komunikaci,
většina ji ale využívá jen k sebeprezentaci.

Problémem je, že si lidé myslí, že existují nějaké zkratky (triky) na internetu, jak prodat rychleji. Opak je pravdou. Nejprve je nutné zjistit své silné stránky a pak už jen nepřestávat v práci a rozvíjet své podnikání. Nebude to úspěch přes noc, ale když se to podaří, tak dělat to, co vás baví, do konce svého života je velký dar.

Už nejsme v komunismu, aby se na banány stála fronta. Dnes většinou vstoupíte na trh s produktem, který je již zastoupen minimálně 20 konkurenty ve vaší oblasti. Pokud přijdete na trh s úplnou novinkou, máte také těžký úkol, protože „I zázrak potřebuje reklamu“ (titulek knihy Jana Cézara). Vytvořit poptávku po produktu, který zatím lidé neznají, jednoduché není.

Internet jako nástroj, nikoli řešení všech problémů

Internet je „pouze“ nová platforma (nástroj), který nás nikdo ve škole nenaučil používat správně a z tohoto důvodu zde dochází k největšímu podceňování tohoto mocného nástroje. Někomu funguje, ale většina v něm stále tápe a já nevidím, že by se tento trend měnil. Zkratky neexistují a mistrovství vzniká až mnoha lety tréninku. Cítím potřebu i odpovědnost, udělat v otázkách online marketingu jasno. Také z tohoto důvodu vznikl marketingový pořad #ZeptejSeFilipa.

Vystudoval jsem marketing, ve kterém podnikám již od roku 2006. Mám znalosti a zkušenosti, které s chutí využiji k vyhledání řešení, které vás v online marketingu trápí.

Mrkněte na upoutávku ZeptejSeFilipa show

Kontakty

Filip Novák, DiS.

Obchodní spolupráce: Kontaktujte mě.

Co jsem vystudoval a další informace o mně zjistíte na Linkedin profilu.