in

Jak nebýt otrokem názorů ostatních

Jak správně reagovat na negativní a pozitivní ohlasy

Syndrom potěšitele – chcete potěšit každého.

Pokud jste potěšitel, nechcete být idiot, chcete být dobrý člověk, milý, empatický, hezké slušné chování.

Pokud máte syndrom potěšitele, způsobíte si mnoho problémů z těchto tendencí.

Máte osobní obrázek o sobě. Ve své mysli máte obrázek o sobě, jací jste. Pokud jste potěšitel, váš obrázek je velmi specifický. Chcete být ideální a co je podstatné, chcete, aby vaše image byla potvrzena okolím. Chcete mít důkaz, že vaše image je reálná. Chcete toto potvrzení od šéfa, od svého klienta, od svého partnera/partnerky, od svých fanoušků, od svých kamarádů, ale třeba i od úplně cizího člověka na ulici.

Chcete být důvěryhodní a chcete být milováni. Chcete mít potvrzení, že jste odrazem toho ideálního obrázku ve vaší mysli. A protože chcete potěšit tak široké spektrum lidí, tvrdě pracujete na tom, abyste měli tuto pozitivní vazbu. A to není jednoduchá situace ke zvládnutí.

Takže abyste toho dosáhli, vyhledáváte neustále nějaké potvrzení a důkaz, že jste dobrý, nebo úspěšný člověk. Abyste mohli obnažit tyto důkazy o sobě a říci: Ona si to myslí, on si to myslí, tady o mně vyšel článek,..).

Pokud zachytíte nějakou informaci, která není pohodlná, velice vás začne rozptylovat. Díky tomu začnete vyvíjet nezbytnou sílu a energii k tomu, abyste tyto negativní názory zastavili, smazali, odstranili tak, aby do vašeho ideálního světa nevstupovali.

Říkáte o sobě, že jste velmi empatičtí?

Je to jedna z velkých pastí je, že si o sobě chcete myslet, že jste velmi empatičtí. Hlavní problém je ten, že jste živý organizmus, všechny buňky pracují tak, aby přežili, nebo se regenerovali, jeden z hlavních motivů vašeho organizmu i mozku je pud sebezáchovy. V podstatě máte velice sobecký organizmus. Žádné buňky vašeho těla se nebudou obětovat pro záchranu jiného těla, ale budou chtít pomoci tomu vašemu. A tady vzniká základní problém.

Pokud věnujete veškerou svou energii ostatním lidem, svému okolí, bojujete proti svojí přirozenosti. Pokud takto fungujete pár let, možná to nepoznáte, ale dřív, nebo později se začne objevovat nervozita, začnete se cítit nenaplněni, tak, že nedokážete tvořit život, který chcete žít.

A pokud jste potěšitel, vaše mysl vás nyní vyzývá k tomu, abyste mi řekli:

Hej Filipe, o čem mi to tady povídáš, jakože empatie není dobrá? Co mi chceš naznačit, že mám být arogantní debil?

Nenechte si od svého mozku diktovat černobílý svět. Pokud máte potěšitelské tendence, což je jeden extrém, začnete se porovnávat s protějším extémem, což je arogance, ignorace, nepříjemné a sprosté chování. Nebudete chtít vidět nic mezi těmito dvěma extémy, protože si nechcete připustit, že Váš způsob se může v mnohém zlepšit. Už jste si vybrali, že chcete jeden extrém.

Pokud chcete mít udržitelnou strategii, musíte si zvolit střední cestu. Být milý člověk, ale dbát na to, abyste byli šťastní a dělali věci i pro sebe. Pracovat na sobě, ne na tom, co si ostatní myslí. Tohle nefunguje.

Ovládání vašich kroků pomocí myšlenky ostatních

Co je vlastně ten názor ostatních? Je to myšlenka. Je to fragment myšlenky, který se bleskne v jejich hlavě, kterému dáváte takovou moc nad svým životem, že se podle něj řídíte. A pokud bude dostatečné množství negativních myšlenek a komentářů, mohou vás úplně zastavit v tom, abyste byli úspěšní a cokoli dokončili.

Je pošetilé myslet si, že můžete ovládat myšlenky ostatních. Co je ale patologický jev, že se začnete zabývat zákazníkem, pro kterého jste něco udělali minulý rok. Myslí si o vás stále, že jste jednička? Proč u vás už nic neobjednal?

Berete všechnu svou odpovědnost dělat svůj život šťastným a vkládáte ji na špatné místo.

Jak z toho ven?

Musíte se vrátit k základu. Co jsou vaše hodnoty? Přestaňte se zabývat negativními komentáři na svou osobu, nebo na výsledky vaší práce. Přestaňte se zabývat i pozitivními komentáři.

Protože člověk, který má své hodnoty a je si jich vědom, ví co od života chtějí. Ví co je pro ně dobré a co je špatné. Potřebují, aby jim někdo říkal? Doporučoval?

„Líbí se mi tvé oblečení. Nelíbí se mi video, které jsi natočil. Líbí se mi tvůj účes. Nelíbí se mi tvá fotka na webu. Nelíbí se mi článek, co jsi napsal.“

Jak se stát tvůrcem?

Tvůrce nemá čas věnovat svou pozornost názorům ostatních. Každý kolem vás má nějaký podnět, něco chce, abyste dělali jinak, abyste se změnili k jejich obrazu. Nemáte čas tomuto věnovat pozornost, protože tvůrce potřebuje veškerou svou energii věnovat vytváření. Ne potvrzování si s ostatními, jestli jde správnou cestou.  Neposunuli byste se dopředu. Nestalo by se nic.

Lidé kolem vás neví, co je vašim cílem. Nemají vaše hodnoty, neznají je, nežijí ve vašem těle.

Co zpětná vazba?

Tady není problém s tím poslechnout si názory ostatních. To je v pořádku, díky tomu získáte více informací. Může to být dobrým zdrojem pro další rozhodnutí. To co ale potěšitel provádí, je, že má potřebu si neustále s každým potvrzovat jednotlivé kroky, zda je dělá v souladu s názory ostatních – tohle ale není zpětná vazba. To je ego mánie.

Někdy je dobré mít kolem sebe lidi, kteří vám poradí, se kterými si můžete promluvit o svých plánech, snech, záměrech. Ale není dobré z tohoto dělat vaši životní filozofii. Vytváříte prostředí, které je příliš bezpečné, necháte se vést v korytu „potvrzených kroků“ ostatními. V prostředí, kde se nedají dělat chyby, nemůže vzniknout nic nového.

Nejlepší způsob, jak žít spokojený život, je nestarat se o to, co si kdo myslí.

Kritika a pochvaly

Kritika je jasná. Pokud podnikáte, tak kritika je něco, čemu se chcete vyhnout. Je nebezpečné, brát si kritiku osobně.

Co je špatného, když si budete brát osobně pochvaly? Na pochvalách není přece nic špatného, že? Problém je v tom, že se začnete přesycovat pochvalami. Začnete to brát jako drogu pro svoje ego, protože chcete vytvořit ten ideální obrázek o sobě – což je totální fikce.

Jaké je řešení?

Musíte si připustit, že současná strategie vyhledávání názorů a potvrzování, že děláte dobře to, co děláte, není dobrá strategie. A je čas si to přiznat. Většina potěšitelů k tomuto kroku ani nedojde.

Lidé přijdou a budou vás chválit, přijdou jiní a budou vás nesnášet, ani jedno z toho nezmění vaši trajektorii.

Přestaňte se snažit ovládat myšlení ostatních lidí. Velmi často je totiž zpětná vazba na váš vzhled, na vaši práci, na vaše názory velmi málo právě o vás. Mnohem více to sděluje o tom, kdo se k vám vyjadřuje. Kritika může vzniknout díky vnitřní nervozitě kritizujícího, měl špatný den, nebo on sám je kritizovaný tak to vrhá na další a chce si tím ulevit, nebo možná nerozumí tomu, co děláte.

Je ok, pokud si někdo myslí:

  • že vaše práce nemá hodnotu
  • že jste idiot
  • že si z vás někdo dělá srandu

Je vůbec někdo jiný schopen mi poskytnout skutečnou hodnotu?

Může mi vůbec někdo dát něco, co má skutečnou hodnotu? Dají vám příležitosti, lásku, materiální věci, ale ve skutečnosti vás nenaplní. Uběhne rok, dva a nevíte, že jste nějaké hodnoty převzali. Pokud máte své vlastní hodnoty a jste si jich vědomi, víte o nich kdykoli.

Facebook komentáře

Co si o tom myslíš?