Direct marketing (přímý marketing) má výhodu přímého cílení na zákazníka. Jedná se o marketingový postup pro přímý kontaktu mezi zadavatelem a adresátem. Vyvinul se jako výrazně levnější alternativa osobního prodeje. Obvykle reklama cílí na široké skupiny lidí, direct marketing se zaměřuje na jednotlivce a úzké segmenty, umožňuje tedy učinit nabídku co nejpřesněji a odstraní anonymitu zákazníků (tzv. personalizace). K přímému oslovení je využíván Direct mail, aktivní telemarketing nebo přímé vyvolání reakce adresáta (odpovědní zásilka, odpovědní kupony, teleshopping atd.).
Součástí direct marketingu je mít aktuální kontaktní informace, práce s databázemi potenciálních zákazníků a klientů, jejich třídění, systemizace a vytěžování (data mining).
Principy direct marketingu
- Seznam aktuálních a relevantních kontaktů pro nabízený produkt je klíčový.
- Načasování, formu a obsah je potřeba přizpůsobit každému cílovému segmentu.
- Obsah musí mít jednoduchou a jasnou výzvou k akci.
- Je vhodné kampaně neustále testovat a průběžně vyhodnocovat.
Zastřešením aktivních subjektů v direct marketingu pro ČR je činná ADMEZ – Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu.