Mentor podporuje a vede klienty k rozvoji v oblasti, která je zajímá, ve které mohou přirozeně vyniknout, ale i tam, kde k úspěchu potřebují něčí pomoc a podporu. Mentorský vztah je založen na vzájemné spolupráci dvou rovnocenných partnerů.
Mentor je člověk, který poskytuje mentorovanému vedení a objektivní náhled na to, jak se může člověk vyvíjet, jaké má možnosti a čeho může dosáhnout. Mentor předává mentorovanému dovednosti, rady a především je jeho průvodcem na cestě ke vzdělání. V mentorství je nejdůležitější vytvoření kvalitního vztahu mezi mentorovaným a mentorem.
Mentor je osoba, která neplní rodičovskou roli, ale významně ovlivňuje klienta, přispívá k jeho osobnostnímu, kognitivnímu a emočnímu vývoji. Přirozenými mentory např. dětí a dospívajících mohou být jejich příbuzní, sousedé, učitelé.
Jednou z důležitých vlastností mentora jsou dobré komunikační dovednosti, dále by měl být mentor empatický, spolehlivý, trpělivý a také by měl naslouchat a brát v úvahu představy a přání klienta. Mentor by se měl na svého klienta dívat vždy z lepší stránky a zaměřit se na jeho přednosti, které by měl podporovat.
Role mentora
- Identifikuje možnosti jednotlivých klientů.
- Vytváří dlouhodobý vztah klienta ke vzdělávání.
- Podněcuje klienta, aby dosahoval lepších výsledků.
- Motivuje klienta ke snížení prokrastinace.
- Zaměřuje se na dlouhodobé perspektivy klientů a učí je plánovat.
- Podílí se na propojení podnikání s životním stylem se zaměřením na nejlepší zájem klienta.
Mentoring je přínosný pouze za předpokladu, že naplňuje určité kvality, jako jsou důvěra, blízkost a empatie. Mentor v kvalitním mentorském vztahu zprostředkovává mentorovanému rozvoj ve třech oblastech, kterými jsou sociální a emoční oblast, rozvoj dovedností a kompetencí, rozvoj identity a mezilidských vztahů.
Důležité také je, aby mentor pracoval na vztahu důvěry s mentorovaným. Také je velmi důležité povzbuzování a pochvala mentorovaného. Mentor by neměl zapomínat na to, že svého svěřence učí osobním příkladem.
Vlastnosti mentora
Mentor ovlivňuje rozvoj individuality klientů, je osobou, která se stává jejich vzorem, motivuje je a předává jim své zkušenosti a hodnoty. Nezbytné dovednosti mentora se dají rozdělit na dvě kategorie, kterými jsou:
- osobnostně sociální dovednosti
- a komunikační dovednosti.
Osobnostně sociální dovednosti
Každý mentor, by měl mít určité osobnostní předpoklady, měl by disponovat sociálními a komunikačními dovednostmi, schopnostmi a vědomostmi. Sociální dovednosti jsou pro mentora velice důležité, ukazují totiž, jakým způsobem dokáže mentor vycházet s druhými lidmi.
Mentor by měl mít především kladný vztah k lidem, který se projevuje ochotou setkávat se s nimi, navazovat s nimi kontakty. Mentorova činnost má vést k rozšíření vědomostí a dovedností klientů, k aktivnímu provádění žádoucích zájmových činností a naopak mentorovi slouží ke zdokonalení vlastní osobnosti. Každý mentor by měl být zásadový, upřímný, vyrovnaný a spravedlivý. Mentorovi by nemělo chybět logické myšlení, schopnost empatie, trpělivost a také sebeovládání a sebekontrola.
Komunikativní dovednosti
Pro mentora jsou velice důležité také komunikační dovednosti. Je důležité, aby byla rovnováha mezi dovednostmi komunikativními a osobnostně sociálními. Mentor by měl umět především vstřícně naslouchat a to tak, aby měl klient pocit, že mu někdo rozumí a chápe jeho situaci.
Mentor by měl umět moderovat skupinovou diskuzi a také vést řízený rozhovor a to takovým způsobem, aby se dopracoval k předem stanoveným výsledkům nenuceně a přirozeně. Jednat racionálně, s klidem a rozvahou, tedy řešit krizové situace a umět vyjadřovat a přijímat konstruktivní kritiku, patří také neodmyslitelně k dovednostem, které by měl mentor mít.
Mezi komunikativní dovednosti se řadí také schopnost respektovat rozdílné kulturní i sociální zázemí klienta a jeho rodiny.
Další nezbytností k výkonu mentorské práce je dovednost vyrovnávat se s krajnostmi mezi přísností a benevolencí, odměnou a trestem, umění přiblížit se klientovi a zároveň si zachovat odstup, tedy pedagogickým taktem.
Pedagogický takt zahrnuje diagnostické schopnosti, tedy určit vhodnou diagnózu klienta či jeho nápadů a projektu. Dále by měl mít mentor schopnost neustále rozšiřovat okruh svých vědomostí a také by měl být schopen tlumočit klientům své vlastní myšlenky a pocity. Mentorovi by neměl chybět pedagogický postřeh a výrazové schopnosti, díky kterým nejen pomocí řeči, ale také mimiky vyjádří své myšlenky. Mentor by měl disponovat organizačními schopnostmi, schopností vytvořit si autoritu a mít pevnou vůli.
Pro mentory je důležitá především odolnost vůči psychické zátěži a také odolnost vůči stresu. Velice důležité je tyto schopnosti rozvíjet a posilovat, protože mentor je nezřídka vystaven složitým situacím ve vyjednávání, manipulaci a odvádění pozornosti.
Charakteristika dobrého mentora | Priorita |
Bere roli mentora jako své životní poslání a chce jím být. | 10 |
Nepředjímá, netvoří domněnky, nezavrhuje a nedělá ukvapené závěry. | 9 |
Je empatický. | 8 |
Je otevřený, upřímný a dobrý posluchač. | 7 |
Umí sdělit zpětnou vazbu, je pozitivní a má smysl pro humor. | 6 |
Je přístupný, důvěryhodný, pečující a má životní zkušenosti. | 5 |
Umí pokládat otázky, dosahovat výsledků, tvořit cíle, je spolehlivý, dobře organizovaný, respektuje soukromí, je orientován na lidi. | 4 |
Je trpělivý, optimistický a sebevědomý. | 3 |
Má znalosti z Time managementu, asertivity, byl mentorem již dříve. | 2 |
Má marketingové a obchodní dovednosti, dovednosti s vedením interview, je citlivý. | 1 |
Má zkušenosti s poradenstvím. | 0 |
Dovednosti mentora
Mentor by měl zvládat:
- Naslouchat.
- Motivovat.
- Ovlivňovat (v pozitivním smyslu).
- Nacházet řešení a fakta.
- Propojovat se s ostatními.
- Konzultovat.
- Řídit svůj čas.
- Rozvíjet potenciál (svůj i mentorované osoby).
Předpoklady dobrého mentora
Máš předpoklady být dobrým mentorem? Pak bys měl splňovat následující.
- Dáváš upřímné rady a odpovědi a nebojíš se upozorňovat na úskalí.
- Dokážeš povzbudit, inspirovat, pochválit.
- Máš na mentoring čas, je snadné se s tebou spojit a setkat.
- Zvládáš zůstávat neutrální, nehledáš vždy vinu v druhých a nesrážíš přístup ostatních.
- Zajímáš se o budoucnost svého oboru a o výzvy, jimž čelí nové generace.
- Umíš dávat konstruktivní a upřímnou pozitivní zpětnou vazbu.
- Jsi otevřený debatám a diskusím o tématech, s nimiž přicházejí druzí.
Kvality mentora | Charakteristika mentorovaného (Mentee) |
Dobré mezilidské vztahy. | Ochotný se učit a rozvíjet. |
Objektivní. | Ochotný se zapojit. |
Vzorem. | Rychle se učí a je inteligentní. |
Flexibilní. | Ambiciózní. |
Respekt vrstevníků. | Touží po úspěchu. |
Prokazuje způsobilost. | Schopen přijmout odpovědnost, moc i riziko. |
Neohrožující postoj. | Loajální. |
Vřelý. | Oddaný. |
Facilitátor učení. | Svědomitý. |
Zapálený pro věc. | Schopný rozvíjet spojenectví. |
Chápající. | Flexibilní a přizpůsobivý. |
Nadaný pro svou roli. | Sebevědomý. |
Chápe úroveň kompetence nováčka. | Dobře organizovaný. |
Schopnost poskytnout objektivní hodnocení pokroku. | Schopen přijmout výzvu. |
Upřímný. | Schopen přijmout konstruktivní zpětnou vazbu. |