Obchodní plán je dokument, který popisuje vaši podnikatelskou činnost. Bez ohledu na to, zda s podnikáním teprve začínáte nebo za sebou máte roky obchodování, dobrý byznys plán je základem vašeho úspěchu.
Business plán shromažďuje všechna nejdůležitější fakta, myšlenky, strategie. A je forma ochrany před dalšími roky zbytečné práce či nevhodně investovanými prostředky.
Tři důvody, proč mít podnikatelský plán:
- Uděláte si představu o vašich dlouhodobějších plánech nebo třeba ziskovosti celého projektu
- Identifikujete možná rizika, kterým můžete čelit
- Zvýšíte si šance u investorů (příp. crowdfunding) nebo v bance (při žádosti o úvěr apod.
Jednostránkový marketingový plán
Podnikatelský plán (2 videa)
Marketingový plán (2 videa)
Pár tipů pro sestavení spolehlivého plánu:
- Vytvořte si plán B pro neočekávané situace
- Zaměřte se na finance
- Zahrňte do plánů maximálně přesné údaje, propočty…
- Plán by měl být jednoduchý a komplexní zároveň
- Průběžně svůj plán aktualizujte (alespoň jednou za rok)
Literatura pro obchodní plán
- Welch Jack, Welch Suzy: O byznysu a kariéře, Grada 2016
- Podnikatelský plán a strategie, Grada 2011.
- ABRAMS, Rhonda: Obchodní plán: vytvořte ho správně a rychle! Praha 2007.