SERP je zkratkou pro Search Engine Results Page a jedná se o výslednou stránku po zadání klíčového slova do vyhledávače.
Výsledkem jsou odkazy na různé weby a ty nejsou rovnocenné. Vyhledávače je řadí dle toho, jak hodnotný je obsah pro uživatele. Dotaz uživatele bývá nejčastěji tvořen klíčovými slovy. Internetový vyhledávač následně zobrazí výsledky vyhledávání, jež se zadanými slovy souvisí. Seznam výsledků vyhledávání tvoří přirozené výsledky vyhledávání, ale také placené odkazy (pomocí systémů PPC), které jsou zpoplatněny.
Co to je pozice v SERPu?
Stránka s výsledky vyhledávání Google se skládá z mnoha prvků výsledků vyhledávání. Prostřednictvím metriky „pozice“ se snažíme poskytnout informace o tom, kde přibližně se na stránce odkaz zobrazil v porovnání s ostatními výsledky. Ve službě Search Console je tato metrika uváděna jako průměrná pozice, která představuje průměrnou hodnotu pozice pro všechna zobrazení (protože u jednotlivých zobrazení se pozice odkazu liší).
Pozice ve Vyhledávání Google se obvykle počítá shora dolů na primární straně stránky a poté shora dolů na sekundární straně stránky. (U jazyků , které se píšou zleva doprava, je primární stranou levá strana a u jazyků, které se píšou zprava doleva, je primární stranou pravá strana.) Upozorňujeme, že způsob výpočtu se může v budoucnu změnit.
Každý prvek ve výsledcích vyhledávání zabírá jednu pozici – bez ohledu na to, zda obsahuje jeden odkaz, nebo mnoho různých odkazů či podřízených prvků. U většiny výsledků Vyhledávání mají všechny odkazy v prvku stejnou pozici, která odpovídá pozici, v němž jsou obsaženy. U některých složených prvků, jako jsou rozšířené výsledky se seznamy a podrobnostmi, však jako pozice může být namísto hodnocení kontejneru uváděna pozice odkazu v rámci kontejneru. Další informace najdete v podrobnostech o konkrétním typu prvku. Pokud zde váš typ prvku není popsán, předpokládejte, že pozice prvku platí pro všechny odkazy v jednotlivých prvcích.
Výpočet pozice v SERPu
Stránky Vyhledávání Google jsou velmi složité, a určit pozici konkrétního prvku proto není úplně snadné. Ve výsledcích Vyhledávání zaujímají pozici pouze prvky s alespoň jedním odkazem, který neslouží jen k upřesnění dotazu. Prvky bez odkazů nebo pouze s odkazy k upřesnění dotazu žádnou pozici nezaujímají. Například pás s obrazy van Gogha, ve kterém každý obrázek otevře upřesnění dotazu (nové vyhledávání na Googlu), nezaujímá žádnou pozici a nemá vliv na hodnoty pozice prvků níže na stránce. Pokud by se v příkladu výše nad pásem stránek AMP (na pozici 2) zobrazil pás, který se nepočítá jako obsazená pozice, na žádné hodnoty pozic na stránce by to nemělo vliv.
Některé miniatury obrázků na hlavní stránce vyhledávání (nakonec) vedou na webovou stránku (třeba po dalším kliknutí, kterým je rozbalíte). Tyto miniatury se jako obsazené pozice počítají. Vybraný úryvek například obsahuje odkaz na zdrojovou službu, a proto obvykle zaujímá pozici 1. Poznámka: reklamy žádnou pozici ve vyhledávání nezaujímají.
Ukázka použití SERPu v praxi
Otevřeš si internetový prohlížeč a zvolíš si například vyhledávač Google. Do vyhledávacího pole napíšeš například “marketingový konzultant“. V horní části stránky uvidíš placené výsledky – jsou označeny jako “reklama”. Další placené výsledky uvidíš i ve spodní části dané stránky. Více se o placené reklamě dozvíš ve videu “Jak zlevnit CPC v Google Ads“.
Mezi placenými výsledky jsou tzv. organické výsledky, nebo-li prostor, kam míříte i vy. Cílem optimalizace je zobrazení se na co nejlepších pozicích ve vyhledávači a to organickou formou (bez reklamy).