Substituty jsou statky (produkty, služby a jiné), které se vzájemně nahrazují jako další volitelná možnost pro uspokojení výchozí potřeby. Řekněme, že si chcete udělat poznámku na útržek papíru. Když nebudete moci najít tužku, uděláte si ji perem. V tomto okamžiku bylo zcela podřadné, zda jste drželi tužku, nebo pero. Stejným principem byste i takovýto produkt nakupovali, kdyby jste potřebovali splnit tuto základní potřebu. Proto je za těchto okolností tužka, pero, nebo třeba tenký fix na stejné úrovni a tudíž se řadí do substitutu.

Substitut je ideálně takový produkt, který nahrazuje základní potřebu. A často růst spotřeby jednoho snižuje spotřebu druhého. Např. při slevě rohlíků nakoupím jen rohlíky a ne housky. Více se o tom bavíme ve videu níže. Ve videu také zmiňuji kromě substitučního efektu i důchodový efekt, kdy se při stejné (konstantní) spotřebě zvyšuje užitek. Lze rozepsat do sofistikovaného vzorečku dle tzv. Slutského rovnice.

Příklady substitutu

  • Rohlíky nebo housky.
  • Vlaková nebo autobusová doprava.
  • Propiska nebo tužka.
  • Coca Cola nebo Kofola.

Ne každý zákazník to vidí stejně

Co teorie u popisu substitutů neuvádí, je rozvedení tohoto pohledu na další rozměr – do nákupních atributů a osobních preferencí cílových skupin. Vezmu příklad notebooku DELL a MacBooku od společnosti Apple. Zde se mohou oba přístroje jevit jako substituty. Na obou můžete psát dokumenty, přečíst e-maily, stříhat videa a dívat se na filmy. Podstatná část zákazníků však nebude vidět tyto dva produkty jako stejný produkt (přenosný počítač).

Lidé, kteří sáhnou po MacBooku tak udělají většinou z více důvodů. Prvním z nich je pozitivní zkušenost s jiným zařízením od firmy Apple, např. iPhonem. Druhý důvod je, že MacBooky jsou rychlé, dobře vypadají a ne nadarmo se říká, že fungují, ať se děje co se děje. Dalším důvodem je perfektní propojenost MacBooků s iPhonem. Na Macu totiž bez jakýchkoliv komplikací můžete číst notifikace, přijímat hovory, posílat soubory mezi sebou, nebo sdílet obsah schránky (ctrl+c a ctrl+v) a mnoho dalšího. Produkty Apple jsou někdy ve společnosti považovány za jakousi známku luxusu a životního stylu.

Závěr

Neexistuje jasný substitut pro všechny zákazníky, ale lze odhadovat na základě průzkumu trhu, co většina udělá. Například, když půjdu koupit 10 rohlíků a budou jen housky, tak koupím housky a ani nad tím nebudu přemýšlet nějak dlouho. V opačném případě, když půjdu koupit do obchodu Kofolu a budou mít jen Coca-Colu, ale ta mi nechutná, odejdu s prázdnou. Když si budu chtít udělat do knížky poznámku tužkou a budu mít k dispozici jen propisku, tak si raději počkám, než si tužku pořídím, protože si nebudu chtít čmárat do knihy propiskou.

Za jakých podmínek mohou podniky v odvětví ohrozit substituty?

Strategické řízení

Čím snadněji jde nahradit existující produkty substituty, tím méně atraktivní je dané odvětví.

Co ohrožuje substituty

  1. Technologickými inovacemi stávajících výrobků nabízejí lepší uspokojení potřeb.
  2. Jsou vyráběny v odvětvích dosahujících vyšších zisků (prodávány za nižší cenu).
  3. Kvalita.

Bariéry vstupu substitutů do odvětví

Vstup nových podniků chtějících vyrábět substituty našim výrobkům lze zabránit pomocí bariér vstupu do odvětví, kterými jsou:

  1. Úspory z rozsahu.
  2. Kapitálová náročnost.
  3. Diferenciace výrobků.
  4. Nákladová znevýhodnění nesouvisející s velikostí.
  5. Přístup k distribučním kanálům.
  6. Vládní politika.