blank

Vážený průměr – výpočet

V marketingu se často používá trojčlenka, aritmetický a vážený průměr. Já tento vzorec používám několikrát za měsíc, takže si musím napsat článek do blogu, kdyby mi to náhodou někdy vypadlo, tak ať vím, kde to hledat. V případě váženého průměru je vzorec následující.

Vážený průměr

Zadání:

Hodnota Váha
4 1
6 2
8 5

Hodnota je číslo, váha znamená, kolikrát se to číslo v tom vzorku ze kterého počítám opakuje.

Výpočet váženého průměru

=(4*1+6*2+8*5)/(1+2+5)=7

pro vážený průměr je nejvíc dominantní číslice 8. Protože se nejvíc opakují a mají větší váhu. To ovlivní výsledek. Násobení se uvnitř v závorkách už nemusí dávat do zvláštních závorek, protože má vždy přednost před sčítáním a odečítáním. Tuto přednost má i dělení. V případě že je na řádku násobení i dělení, počítá se zleva doprava.

Rozepsaný vzorec pro aritmetický průměr

Příklad výše by se dal rozepsat do výpočtu klasického aritmetického průměru, abychom dosáhli stejného výsledku, ale nedělá se to, protože by pak vzorec byl příliš dlouhý. Vypadal by totiž takto:

Zadání: 4,6,6,8,8,8,8,8

=(4+6+6+8+8+8+8+8)/8=56/8=7

Klasický aritmetický průměr ze 3 čísel

A nakonec aritmetický průměr pro 4,6,8 (bez zohlednění jakou mají čísla váhu) je:

=(4+6+8)/3=18/3=6.

blank

Konzultace jako investice

Někteří z vás máte firmu, obchodujete, máte e-shop, konzultujete se zákazníky, nebo jste klikli na tento článek ze zvědavosti. Věřím v lidskou přemýšlivost, v obsah, který generuje akci. Takže jednou z věcí, které se věnuji, je masivní produkce obsahu zadarmo. Takže všichni, kteří ještě neodebíráte newsletter, který je mimochodem také zadarmo, máte velkou smůlu, protože přicházíte o nejlepší čtení u kávy v ČR. 🙂 Zobrazit více

blank

Kolik stojí stránka v marketingové knize?

Cena je asi jasná číselná hodnota, která nám o produktu říká, zda je drahý, nebo levný. Ovšem bez pořádného průzkumu nejste jako spotřebitelé schopni říct, zda je menší kniha dražší než větší, při stejné ceně, protože vám chybí mnoho doprovodných údajů.

Možné faktory pro určení kvality knihy (kvalita je každým z nás vnímána různě)

  • Kvalita zpracování daného tématu (povrchové znalosti vs hloubkové rozebrání tématu).
  • Počet stran v knize.
  • Formát knihy.
  • Velikost písma a řádkování.
  • Množství obrázků, pauzovací strany, poloprázdné stránky před kapitolou.
  • Hodnota, vnímaná konkrétní osobou, která si knihu kupuje a výchozí úroveň vzdělání v daném tématu.

Existuje ještě mnohem více údajů, jakými také jsou účel, ke kterému si knihu kupuji apod., ale to odložme stranou. Mě bude zajímat, kolik stojí stránka knihy (bez ohledu jakým písmem je napsaná, či kolik je v knize nákresů). Nebude mě v této chvíli ani zajímat formát knihy, takže to může být čtverec, nebo klasická A4 apod.

To, co bude v podstatě rozhodovat je tloušťka knihy (sice old style papír udělá knihu tlustší při stejném počtu stran, ale takový papír v dnešní analýze nemám). Bude to tedy vyrovnané.

Budeme mezi sebou porovnávat knihy, podle ceny za stránku podle těchto KPI

  • Počet stran.
  • Prodejní cena.

Tímto způsobem sice nemůžeme vypočítat, za kolik normostran poctivého textu ve skutečnosti platíte, ale kolik stojí stránka, která dělá knize tloušťku, což je také jeden z podstatných prodejních elementů. Znáte ten pocit, když se podezřívavě díváte na úzkou 0,5 cm brožurku za 350 Kč, když hned vedle je podobné téma zpracované v knize tlusté 2 cm za stejnou cenu. Je to nelogické, protože v menší brožurce si mohl dát autor více práce s dokonalým a stručným zpracováním, ale člověk tak nějak podvědomě chci zaplatit a dostat víc papíru. Ne vždy (naštěstí).

V úvahu je také možno brát obrázky, pokud významně pomáhají k pochopení textu (například diagram, nákres, vizualizace, apod.). Pokud jsou v knize obrázky, které více méně poukazují na nějaké situace ala foto banka, které nemají valnou sdělovací hodnotu, platíme je zbytečně.

Řeším to z toho důvodu, že sám knihu píšu a chci aby byla fakt dobrá a kvalitní. A když dělám jakýkoli projekt (web, reklama, facebook, youtube, nebo kniha), udělám si i kvalitativní průzkum konkurence.

Kniha Cena Počet stran Cena za stranu
blank blank blank 1,43 Kč
blank blank blank 1,58 Kč
blank blank blank 1,02 Kč
blank blank blank 1,30 Kč
blank blank blank 1,06 Kč

Závěr analýzy

Nutno brát v potaz, že jsem vybíral z toho, co mi zrovna padlo v regále do oka a to jsem tam celkově prostál asi půl hodiny.

Z měřeného vzorku jsou následující data:

  • Cena za stránku je v rozmezí 1,02 Kč – 1,58 Kč.
  • Počet stran je v rozmezí 160 – 662.
  • Prodejní ceny se pohybují v rozmezí 199 Kč – 699 Kč.

Tajný tip: Z trochu jiného (neveřejného) průzkumu jsem si dělal studii, kolik normostran má bestseller (titul, s významnou prodejností). Zjistil jsem, že cca 280 stránková knížka obsahuje ve skutečnosti kolem 120 normostran. Znamená to, že pokud chcete napsat knihu alespoň v minimálním rozsahu, který jsem dnes testoval (160 stran), stačí vám asi 70 stran a zbytek se doplní obrázky, řádkováním, velikostí písma, čvercovým formátem knihy, kresbami, grafy, prázdnými půl stránkami před novou kapitolou apod.

Tak co, už jdete psát knihu? 70 stran není zase tak moc. Když napíšete 1,5 stránky za týden, tak do roka to určitě dáte. Když budete extra aktivní a napíšete jednu stránku každý den, máte knihu do 3 měsíců.  🙂

blank

Na trhu práce nejsou lidi, mám řešení

Dnes se podíváme na statistiku české a slovenské republiky ve vztahu k výši průměrných mezd/platů ICT pracovníků a rozdílů ohodnocení mužů a žen.

Dáme si do souvislostí více věcí, které mohou ovlivňovat trh práce, odliv pracovních sil, nastavení politiky a socio-demografické vlivy.

Najdeme také řešení pro českou ekonomiku ve vztahu s chybějící pracovní silou v ICT odvětví. Trh práce bude mít naději.

Statistické zdroje: http://www.statistikaamy.cz

blank

TOP 10 marketingových knih v roce 2019

V marketingové sekci je největší počet vydaných titulů z oblasti Marketing, následuje, E-Commerce, Web Marketing. Kompletní zastoupení titulů (zdroj: Amazon):

  • Marketing (11,800)
  • E-Commerce (3,424)
  • Web Marketing (2,916)
  • Advertising (2,794)
  • Sales & Selling (2,532)
  • Consumer Behavior (1,613)
  • Research (1,450)
  • Direct Marketing (1,207)
  • Multilevel Marketing (726)
  • Global Marketing (610)

Marketingové knihy, které vyjdou v roce 2019

Inspiring Innovation: 75 Marketing Tales to Help You Find the Next Big Thing

Mar 21, 2019

Married to the Brand: Why Consumers Bond with Some Brands for Life

Jul 3, 2019

Moment Marketing: Optimizing Every Step of the Customer Journey

April 9, 2019

Effective Multichannel Marketing: Integrate Paid, Owned, Earned Channels and Maximize the Digital Marketing Mix

Jun 28, 2019

How to Write a Marketing Plan: Define Your Strategy, Plan Effectively and Reach Your Marketing Goals (Creating Success) 6th Edition

June 28, 2019

No B.S. Marketing to the Affluent: No Holds Barred, Take No Prisoners, Guide to Getting Really Rich 3rd ed. Edition

June 18, 2019

Being You: How to Build Your Personal Brand and Confidence

May 14, 2019

Designing for How People Think: Using Brain Science to Build Better Products 1st Edition

May 5, 2019

Spark 1st Edition

March 1, 2019

Company of One: Why Staying Small is the Next Big Thing for Business Kindle Edition

Jan 15, 2019