Tímto slovem přesvědčíte muže i ženy

Chcete vědět jak přesvědčit muže, nebo jak přesvědčit ženy? V prvním dílu Minutovek se dozvíte tajné slovo, které vám pomůže znít důvěryhodněji.

Dva vědci ve Standfordu udělali experiment, který odpověděl na tuto otázku.

Co je víc přesvědčivé?

Já si myslím, nebo já cítím?

Sestavili dvě skupiny testovaných lidí a každé ukázali jednu větu:
Cítím, že darování krve, je největším přínosem pro společnost.
Myslím si, že darování krve, je největším přínosem pro společnost.

Lidé, kteří jsou více emotivní přesvědčila více věta s „Cítím“.
Lidé, kteří jsou více kognitivní, přesvědčila věta „Myslím si“.

Dále zjistili, že ženy lépe slyší na věty „Já cítím“
Muži lépe slyší na „Myslím si“.

Desatero úspěšného prodeje

Každý lepší obchodník musí umět několik základních pravidel, které ovlivňují úspěšnost obchodního jednání. Tohle základní desatero vás připraví na obchodní schůzku a obchodní vyjednávání.

1. Jak říkat to, co máte říkat

Představte si, že vás klient nemůže slyšet, ale může vidět jak se tváříte, s jakým nadšením prezentujete své služby a jak dáváte najevo, že svému produktu rozumíte a věříte mu. Zaměřte se ve svém proslovu na důležité prvky, vyzkoušejte si svou řeč před zrcadlem, nebo před kamarádem. Tréninkem se z vás stane mistr.

2. Hoďte se do klidu

Zbytečný stres před schůzkou vám při prodeji nepomůže. Bude na vás vidět stres a i drobné zaváhání může vést ke zrušení obchodního kontraktu. Já si třeba pustím oblíbenou hudbu, jdu si zaběhat, nebo si udělám dobrý čaj.

3. Zeptejte se a pochopte

Chcete se dozvědět skutečné tajemství úspěšného prodeje? Jsou to otázky. Úspěšný obchodník se nejdřív ptá, ptá, ptá a až potom co má dostatek odpovědí něco nabízí. Způsob nabídky pak může přesně přizpůsobit situaci zákazníka.

4. Prezentujte užitky

Jako podnikatel jste přímo zainteresovaný člověk ve vašem businessu a znáte všechny detaily produktů a služeb. Hodně často vidím obchodníky prezentovat hlavní výhody produktů způsobem popisování co umí udělat, z jakých materiálů jsou vyrobeny. Je to velká chyba, protože si často jen myslíme, že z takového popisu si zákazník udělá obrázek o výhodách, které mu naše řešení přinese. Není tomu tak. Musíme výhody zákazníkovi říct rovnou.

5. Připravte se na otázky

Většina placených řešení má své alternativy a substituty na trhu. Na základě toho mohou vznikat pravděpodobné otázky typu: „Proč by mi nemohlo stačit o polovinu levnější řešení co má vaše konkurence?“. Na tyto otázky se můžete dopředu připravit, takže když se vás na ně zákazník zeptá, nezaskočí vás a správně na ně odpovíte.

6. Uzavřete obchod

Udělat efektvní prezentaci, rozesmát zákazníka a zanechat dobrý dojem nestačí. Musíte se ve správnou chvíli zeptat, zda zákazník koupí. Zkušený obchodník vycítí správnou chvíli, kdy se má zeptat na zájem o koupi produktu. Tato otázka na uzavření obchodu by měla přirozeně vyplynout z probíhající konverzace.

7. Vyjednávejte

Před vyjednáváním o ceně musíte vědět, pod jakou cenu byste určitě nešli. Bez těchto údajů byste se snadno mohli dostat do vlivu zkušenějšího obchodníka, který vás s dobrou argumentací může i přemluvit k nevýhodně uzavřenému obchodu. Obratní obchodníci mají připravený prostor pro slevu, nebo argumenty, proč slevu dávat nemůžete. Další level obchodního vyjednávání je místo slevy nabídnout další produkty za sníženou cenu celkového nákupu. Při vyslovení nabídky mlčte (tzv. promlčte první nabídku). Je to iracionální, ale velmi často se po tomto trapném tichu připojí zákazník na vaši stranu a bude vyjednávat ve váš prospěch.

8. Následná aktivita

Anglicky „Follow up“ se již stalo počeštěným výrazem, běžně užívaným v obchodní komunikaci. Jsou to další aktivity, které obchodník provádí po prvním setkání, nebo prvním kontaktu (email, mobil). Domluvit si následnou schůzku je základní dovednost. Zapomeňte na to, že se vám zákazník samostatně bude ozývat. Musíte být aktivní vy.

9. Přijměte odmítnutí

Nikdy si netvořte doměnky, že by zákazník nenakoupil u vás. I když může situace vypadat beznadějně, nemusí tomu tak být. Zákazník vás může odmítnout, ale musíte si být jisti, že je to definitivní ne. Zkušeného obchodníka odmítnutí nezaskočí a profesionál neprojeví negativní reakci. Přijměte odmítnutí, protože bude vždy více lidí, kteří u vás nanakoupí, než těch, kteří nakoupí.

10. Získávejte reference

Zeptejte se vašeho klienta na doporučení u svých známých. Projevte zájem rozšířit svou značku. Za zeptání nic nedáte a pokud je s vámi klient spokojen, rád vás doporučí svým známým, nebo vám předá kontakty, které můžete využít a oslovit.

3 metody přesvědčování podle Aristotela

Jak komunikoval a přesvědčoval mistr řecké filosofie Aristoteles?
Udělat skvělý první dojem je zásadní při tvorbě dobrého prvního dojmu. Staří Řekové strávili mnoho času přemýšlením na tím, jakým způsobem se lidé ovlivňují. Často pro tyto účely prováděli rétorická cvičení.

Rozdělili proces komunikace na tři části:

  • Ethos
  • Pathos
  • Logos

Pokud se vám podaří naučit tyto pravidla, máte větší šanci dosáhnout toho, co chcete, udělat správný dojem a lépe komunikovat. Chcete vědět jak přesvědčit své potenciální zákazníky? Jak ovlivnit své přátele, partnera, nebo rodinu? Jak prezentovat své argumenty aby lépe vyzněly?

Důvěryhodnost je založena na všem co děláte, ale také neděláte. Hraje také velkou roli, jaké oblečení nosíme, právě proto, že zakrývá asi 90% našeho těla.

Ethos

Ethos je odrazem morálky a charakteru. Když se budeme přít, že Pepsi je lepší než Coca-Cola způsobem, že toho druhého zatlačíme do kouta a v podstatě o tématu nediskutujeme, nedosáhneme konsenzu. Pokud nabídneme o tomto tématu hlubší debatu a připustíme si, že protistrana může mít svůj vlastní správný pohled, lépe dosáhneme spolupráce.

Pathos

Pathos se týká emocí. Přestaňte myslet a začněte cítit. Když budeme chtít druhého přesvědčit o tom, že škodlivé plodiny ničí přírodu, nezabývejte se grafy a čísly, ale demonstrujte důsledky (mrtvá zvířata, špinavé moře, mrtvé ryby, kácení pralesa, apod.). V demonstraci cílíte na emoce a díky tomu se ten druhý může lépe vcítit do tématu a pochopit vaši myšlenku.

Logos

Logos je logika. Dokonalé vysvětlení důvodů, proč by měla protistrana přijmout vaše hledisko. Nabízení ověřených faktů, citování, opírání se o historické údaje, statistiky. Lze také rozebrat všechna pro a proti.

Iluze perfekcionismu

Honba za dokonalostí a perfekcionismem může být nekonečná, progres je pak v nedohlednu. Jste puntičkáři a zabýváte se detaily tak moc, že je spuštění projektu stále v nedohlednu? Často odkládáte publikování nové zprávy, nebo grafiky, protože ještě není úplně vychytaná? Právě pro vás je tento díl ZeptejSeFilipa, protože možná z vás je perfekcionista jako vyšitý. Poradím, jak z toho ven.

Obsah dílu:

3:32 – Honba za dokonalostí
7:22 – Progres

Zastihli jste se při tom, že před spuštěním svého projektu trávíte příliš mnoho času vytvářením loga, přípravou grafiky, vymýšlením textů, nebo vybíráním vhodné fotografie na hlavní stranu webu?
Problémem může být perfekcionismus, který vás může nezdravě ovlivňovat při vytváření obsahu. Nemyslím tím, abyste publikovali nedokonalé, nebo nedomyšlené věci, ale přestaňte se příliš zabývat dokonalostí.

Pořád to není dokonalé

V případě, že máte neustále dojem, že to není ono. Potřebujete ještě pár týdnů na dodělání dokonalého webu, nebo jste už po několikáté odložili spuštění projektu o další týden, nacházíte se v pasti, protože jste uvízli v přístavu „Perfekcionu“ a z tohoto přístavu nedostanete nikdy povolení odjet.

Je potřeba si uvědomit, že nikdy nedosáhnete dokonalosti, protože člověk sám o sobě je nedokonalé stvoření a všichni sdílíme nějaké špatné (nedokonalé) stránky a ty dobré (silné) stránky.

Proč je lepší progres, než perfekcionismus

Když jsem začal dělat ZeptejSeFilipa show, věděl jsem, že to nejdůležitější je progres a chápal jsem, že postupně se bude standard zlepšovat. Také jsem dobře věděl, že pokud bych čekal a čekal na ten lepší standard, nikdy bych se do také nemusel dočkat a pokud ano, začal bych o několik měsíců později.

Nemusíte být dokonalí, vaši fanoušci to po vás nechtějí a dokonce je lepší být autentický a sem tam se přeřeknout, nebo říct nějakou blbost, kterou pak opravíte, než být totálně dokonalý. Vše má svůj čas a vše přijde.

Co dělat se starším obsahem, který není perfektní

I vaši fanoušci chtějí vidět starší videa, ve kterých jste začínali. Můžete je inspirovat, že podobného výsledku mohou také dosáhnout, pokud se do toho pustí naplno. Žádný dokonalý a učený z nebe nespadl a i já se neustále zlepšuji, díky tomu, že publikuje pravidelně nové díly své show.

Představte si, že budete mít perfektní obraz, vybavení a vše bude dokonalé, ale vaše řeč bude ve videu nesrozumitelná, nebo budete odskakovat od tématu. Dokonalé prostředí může zvýraznit nedokonalosti ve vás. Takže platí stále pravidlo, raději pokračujte v práci a nebojte se publikovat nové věci a časem se začnete zlepšovat.

Věci nebudou lepší tím, že se budete dlouho připravovat, věci budou lepší tím, kolikrát si je vyzkoušíte udělat. Takže zkoušejte a nebojte se být trochu nedokonalí. Hlavně nenechávejte svou loď neustále zakotvenou v přístavu Perfekcionu.

Jak nebýt otrokem názorů ostatních

Syndrom potěšitele – chcete potěšit každého.

Pokud jste potěšitel, nechcete být idiot, chcete být dobrý člověk, milý, empatický, hezké slušné chování.

Pokud máte syndrom potěšitele, způsobíte si mnoho problémů z těchto tendencí.

Máte osobní obrázek o sobě. Ve své mysli máte obrázek o sobě, jací jste. Pokud jste potěšitel, váš obrázek je velmi specifický. Chcete být ideální a co je podstatné, chcete, aby vaše image byla potvrzena okolím. Chcete mít důkaz, že vaše image je reálná. Chcete toto potvrzení od šéfa, od svého klienta, od svého partnera/partnerky, od svých fanoušků, od svých kamarádů, ale třeba i od úplně cizího člověka na ulici.

Chcete být důvěryhodní a chcete být milováni. Chcete mít potvrzení, že jste odrazem toho ideálního obrázku ve vaší mysli. A protože chcete potěšit tak široké spektrum lidí, tvrdě pracujete na tom, abyste měli tuto pozitivní vazbu. A to není jednoduchá situace ke zvládnutí.

Takže abyste toho dosáhli, vyhledáváte neustále nějaké potvrzení a důkaz, že jste dobrý, nebo úspěšný člověk. Abyste mohli obnažit tyto důkazy o sobě a říci: Ona si to myslí, on si to myslí, tady o mně vyšel článek,..).

Pokud zachytíte nějakou informaci, která není pohodlná, velice vás začne rozptylovat. Díky tomu začnete vyvíjet nezbytnou sílu a energii k tomu, abyste tyto negativní názory zastavili, smazali, odstranili tak, aby do vašeho ideálního světa nevstupovali.

Říkáte o sobě, že jste velmi empatičtí?

Je to jedna z velkých pastí je, že si o sobě chcete myslet, že jste velmi empatičtí. Hlavní problém je ten, že jste živý organizmus, všechny buňky pracují tak, aby přežili, nebo se regenerovali, jeden z hlavních motivů vašeho organizmu i mozku je pud sebezáchovy. V podstatě máte velice sobecký organizmus. Žádné buňky vašeho těla se nebudou obětovat pro záchranu jiného těla, ale budou chtít pomoci tomu vašemu. A tady vzniká základní problém.

Pokud věnujete veškerou svou energii ostatním lidem, svému okolí, bojujete proti svojí přirozenosti. Pokud takto fungujete pár let, možná to nepoznáte, ale dřív, nebo později se začne objevovat nervozita, začnete se cítit nenaplněni, tak, že nedokážete tvořit život, který chcete žít.

A pokud jste potěšitel, vaše mysl vás nyní vyzývá k tomu, abyste mi řekli:

Hej Filipe, o čem mi to tady povídáš, jakože empatie není dobrá? Co mi chceš naznačit, že mám být arogantní debil?

Nenechte si od svého mozku diktovat černobílý svět. Pokud máte potěšitelské tendence, což je jeden extrém, začnete se porovnávat s protějším extémem, což je arogance, ignorace, nepříjemné a sprosté chování. Nebudete chtít vidět nic mezi těmito dvěma extémy, protože si nechcete připustit, že Váš způsob se může v mnohém zlepšit. Už jste si vybrali, že chcete jeden extrém.

Pokud chcete mít udržitelnou strategii, musíte si zvolit střední cestu. Být milý člověk, ale dbát na to, abyste byli šťastní a dělali věci i pro sebe. Pracovat na sobě, ne na tom, co si ostatní myslí. Tohle nefunguje.

Ovládání vašich kroků pomocí myšlenky ostatních

Co je vlastně ten názor ostatních? Je to myšlenka. Je to fragment myšlenky, který se bleskne v jejich hlavě, kterému dáváte takovou moc nad svým životem, že se podle něj řídíte. A pokud bude dostatečné množství negativních myšlenek a komentářů, mohou vás úplně zastavit v tom, abyste byli úspěšní a cokoli dokončili.

Je pošetilé myslet si, že můžete ovládat myšlenky ostatních. Co je ale patologický jev, že se začnete zabývat zákazníkem, pro kterého jste něco udělali minulý rok. Myslí si o vás stále, že jste jednička? Proč u vás už nic neobjednal?

Berete všechnu svou odpovědnost dělat svůj život šťastným a vkládáte ji na špatné místo.

Jak z toho ven?

Musíte se vrátit k základu. Co jsou vaše hodnoty? Přestaňte se zabývat negativními komentáři na svou osobu, nebo na výsledky vaší práce. Přestaňte se zabývat i pozitivními komentáři.

Protože člověk, který má své hodnoty a je si jich vědom, ví co od života chtějí. Ví co je pro ně dobré a co je špatné. Potřebují, aby jim někdo říkal? Doporučoval?

„Líbí se mi tvé oblečení. Nelíbí se mi video, které jsi natočil. Líbí se mi tvůj účes. Nelíbí se mi tvá fotka na webu. Nelíbí se mi článek, co jsi napsal.“

Jak se stát tvůrcem?

Tvůrce nemá čas věnovat svou pozornost názorům ostatních. Každý kolem vás má nějaký podnět, něco chce, abyste dělali jinak, abyste se změnili k jejich obrazu. Nemáte čas tomuto věnovat pozornost, protože tvůrce potřebuje veškerou svou energii věnovat vytváření. Ne potvrzování si s ostatními, jestli jde správnou cestou.  Neposunuli byste se dopředu. Nestalo by se nic.

Lidé kolem vás neví, co je vašim cílem. Nemají vaše hodnoty, neznají je, nežijí ve vašem těle.

Co zpětná vazba?

Tady není problém s tím poslechnout si názory ostatních. To je v pořádku, díky tomu získáte více informací. Může to být dobrým zdrojem pro další rozhodnutí. To co ale potěšitel provádí, je, že má potřebu si neustále s každým potvrzovat jednotlivé kroky, zda je dělá v souladu s názory ostatních – tohle ale není zpětná vazba. To je ego mánie.

Někdy je dobré mít kolem sebe lidi, kteří vám poradí, se kterými si můžete promluvit o svých plánech, snech, záměrech. Ale není dobré z tohoto dělat vaši životní filozofii. Vytváříte prostředí, které je příliš bezpečné, necháte se vést v korytu „potvrzených kroků“ ostatními. V prostředí, kde se nedají dělat chyby, nemůže vzniknout nic nového.

Nejlepší způsob, jak žít spokojený život, je nestarat se o to, co si kdo myslí.

Kritika a pochvaly

Kritika je jasná. Pokud podnikáte, tak kritika je něco, čemu se chcete vyhnout. Je nebezpečné, brát si kritiku osobně.

Co je špatného, když si budete brát osobně pochvaly? Na pochvalách není přece nic špatného, že? Problém je v tom, že se začnete přesycovat pochvalami. Začnete to brát jako drogu pro svoje ego, protože chcete vytvořit ten ideální obrázek o sobě – což je totální fikce.

Jaké je řešení?

Musíte si připustit, že současná strategie vyhledávání názorů a potvrzování, že děláte dobře to, co děláte, není dobrá strategie. A je čas si to přiznat. Většina potěšitelů k tomuto kroku ani nedojde.

Lidé přijdou a budou vás chválit, přijdou jiní a budou vás nesnášet, ani jedno z toho nezmění vaši trajektorii.

Přestaňte se snažit ovládat myšlení ostatních lidí. Velmi často je totiž zpětná vazba na váš vzhled, na vaši práci, na vaše názory velmi málo právě o vás. Mnohem více to sděluje o tom, kdo se k vám vyjadřuje. Kritika může vzniknout díky vnitřní nervozitě kritizujícího, měl špatný den, nebo on sám je kritizovaný tak to vrhá na další a chce si tím ulevit, nebo možná nerozumí tomu, co děláte.

Je ok, pokud si někdo myslí:

  • že vaše práce nemá hodnotu
  • že jste idiot
  • že si z vás někdo dělá srandu

Je vůbec někdo jiný schopen mi poskytnout skutečnou hodnotu?

Může mi vůbec někdo dát něco, co má skutečnou hodnotu? Dají vám příležitosti, lásku, materiální věci, ale ve skutečnosti vás nenaplní. Uběhne rok, dva a nevíte, že jste nějaké hodnoty převzali. Pokud máte své vlastní hodnoty a jste si jich vědomi, víte o nich kdykoli.

Pracovní pohovor levou zadní

Na pracovní pohovor se nestačí připravovat jen před ním. Na takovou schůzku se prakticky připravujete celý život. Váš život je již hotovým důkazem, zda se na žádanou pozici hodíte, nebo ne.

Klasické otázky na pohovoru – buďte připraveni

Zbytečně nepřeceňujte tuto obchodní schůzku, ale ani nepodceňujte přípravu na nejčastější dotazy, které na ní jistě padnou. Není nic trapnějšího, než nevědět odpověď na typické dotazy „Proč jste si vybral naši společnost“, „Co vás zaujalo na naší firmě“, „Jaké máte plány do budoucna“, „Jaká je vaše představa o výši platu“, apod.

Na pohovoru záleží na dojmu, který vytvoříte

Na pracovním pohovoru vytváříte svou vizitku. Dobře se připravte, ale nezapomeňte se chovat přirozeně a neupínejte se na to, že vám někdo něco má dávat. Častou chybou je právě očekávání, že si pro něco jdete, že máte dostat dárek v podobě pozice. Tyto myšlenky je potřeba dopředu z hlavy vyhnat. Vy jste totiž to, co cílová firma chce ve svém týmu – vy jste hodnota, kterou si chtějí nakoupit. Oni by se měli také snažit vás přesvědčit.

Pohovory v praxi a moje zkušenosti

V tomto videu vám řeknu, jak se nenechat odrbat nízkým nástupním platem, jak být na pohovoru vnitřně vyrovnaný a uvedu praktické příklady z vybraných pohovorů, na kterých jsem byl.