blank

Nejhorší otázky na pracovním pohovoru

Pracovní pohovor má svá pravidla, ale také obvyklé otázky, na které se můžete předem připravit. V dnešním dílu se podíváme na dvě nejčastější otázky na pracovním pohovoru a jak na ně nejlépe reagovat.

Časté otázky na pracovním pohovoru

Jakým způsobem zachovat chladnou hlavu a správně odpovědět na tyto nejčastější otázky:

1. Řekněte nám něco o sobě

Pracovní pohovor obvykle začíná nějakým představením společnosti a přivítáním. Z 99% bude následovat otázka, kterou vás personalista vyzve k představení vaší osoby a vašeho profesního života. Tato otázka padne vždy a můžete se na ni připravit.

Předvedu vám názorně, jak na tuto otázku odpovědět.

2. Proč bychom měli zrovna vás vybrat na tuto pozici?

Tato otázka je méně příjemná, když na ni nejste připraveni. Zde se totiž musíte prodat, ale prodat se správně. Nesnažte se ze sebe dělat někoho kým nejste, ale přílišná skromnost vám také nepomůže.

Nebojte se, přijímací pohovor proběhne jako příjemná schůzka s někým novým, na kterou se můžete těšit. Budete totiž připraveni na nejhorší otázky, které se s největší jistotou určitě objeví.

Jako takový menší bonus jsem pro vás našel to video od Jobs.cz https://www.youtube.com/watch?v=CLy7M5OnbI0 (s jobs.cz jsem se na žádné reklamě nedomlouval, tak doufám, že mi alespoň někdo pošle pohlednici s podpisama, když o to tady zakopnou) 😀

Přeji vám, aby se vám podařilo získat práci, po které toužíte.

blank

Proč nekritizovat konkurenci

Kritizování konkurence se vám nemusí vůbec vyplatit. Když se pouze omezíte na oznámení, v čem je vaše konkurence horší, neříkáte, v čem jste lepší vy.

I když máte nutkání říci svému klientovi něco peprného na adresu konkurence a přestože to bude pravda, při vysílání této negativní energie se i kus nalepí na vás. Ano, pokud vysíláme negativní energii, nějakým způsobem se v klientovi zanechá dojem, že i my jsme součástí takového negativního pole.

Proto je lepší a praktičtější konkurenci nepomlouvat a celé obchodní setkání naladit do pozitivního stylu. Klient musí odcházet spokojený a ne plný informací jak moc špatné firmy tu kolem něj jsou.

Pokud budete chtít kritizovat, volte správná slova tak, aby jste zůstali profesionály, kteří mají nadhled.

blank

Tímto slovem přesvědčíte muže i ženy

Chcete vědět jak přesvědčit muže, nebo jak přesvědčit ženy? V prvním dílu Minutovek se dozvíte tajné slovo, které vám pomůže znít důvěryhodněji.

Dva vědci ve Standfordu udělali experiment, který odpověděl na tuto otázku.

Co je víc přesvědčivé?

Já si myslím, nebo já cítím?

Sestavili dvě skupiny testovaných lidí a každé ukázali jednu větu:
Cítím, že darování krve, je největším přínosem pro společnost.
Myslím si, že darování krve, je největším přínosem pro společnost.

Lidé, kteří jsou více emotivní přesvědčila více věta s „Cítím“.
Lidé, kteří jsou více kognitivní, přesvědčila věta „Myslím si“.

Dále zjistili, že ženy lépe slyší na věty „Já cítím“
Muži lépe slyší na „Myslím si“.

blank

Desatero úspěšného prodeje

Každý lepší obchodník musí umět několik základních pravidel, které ovlivňují úspěšnost obchodního jednání. Tohle základní desatero vás připraví na obchodní schůzku a obchodní vyjednávání.

1. Jak říkat to, co máte říkat

Představte si, že vás klient nemůže slyšet, ale může vidět jak se tváříte, s jakým nadšením prezentujete své služby a jak dáváte najevo, že svému produktu rozumíte a věříte mu. Zaměřte se ve svém proslovu na důležité prvky, vyzkoušejte si svou řeč před zrcadlem, nebo před kamarádem. Tréninkem se z vás stane mistr.

2. Hoďte se do klidu

Zbytečný stres před schůzkou vám při prodeji nepomůže. Bude na vás vidět stres a i drobné zaváhání může vést ke zrušení obchodního kontraktu. Já si třeba pustím oblíbenou hudbu, jdu si zaběhat, nebo si udělám dobrý čaj.

3. Zeptejte se a pochopte

Chcete se dozvědět skutečné tajemství úspěšného prodeje? Jsou to otázky. Úspěšný obchodník se nejdřív ptá, ptá, ptá a až potom co má dostatek odpovědí něco nabízí. Způsob nabídky pak může přesně přizpůsobit situaci zákazníka.

4. Prezentujte užitky

Jako podnikatel jste přímo zainteresovaný člověk ve vašem businessu a znáte všechny detaily produktů a služeb. Hodně často vidím obchodníky prezentovat hlavní výhody produktů způsobem popisování co umí udělat, z jakých materiálů jsou vyrobeny. Je to velká chyba, protože si často jen myslíme, že z takového popisu si zákazník udělá obrázek o výhodách, které mu naše řešení přinese. Není tomu tak. Musíme výhody zákazníkovi říct rovnou.

5. Připravte se na otázky

Většina placených řešení má své alternativy a substituty na trhu. Na základě toho mohou vznikat pravděpodobné otázky typu: „Proč by mi nemohlo stačit o polovinu levnější řešení co má vaše konkurence?“. Na tyto otázky se můžete dopředu připravit, takže když se vás na ně zákazník zeptá, nezaskočí vás a správně na ně odpovíte.

6. Uzavřete obchod

Udělat efektvní prezentaci, rozesmát zákazníka a zanechat dobrý dojem nestačí. Musíte se ve správnou chvíli zeptat, zda zákazník koupí. Zkušený obchodník vycítí správnou chvíli, kdy se má zeptat na zájem o koupi produktu. Tato otázka na uzavření obchodu by měla přirozeně vyplynout z probíhající konverzace.

7. Vyjednávejte

Před vyjednáváním o ceně musíte vědět, pod jakou cenu byste určitě nešli. Bez těchto údajů byste se snadno mohli dostat do vlivu zkušenějšího obchodníka, který vás s dobrou argumentací může i přemluvit k nevýhodně uzavřenému obchodu. Obratní obchodníci mají připravený prostor pro slevu, nebo argumenty, proč slevu dávat nemůžete. Další level obchodního vyjednávání je místo slevy nabídnout další produkty za sníženou cenu celkového nákupu. Při vyslovení nabídky mlčte (tzv. promlčte první nabídku). Je to iracionální, ale velmi často se po tomto trapném tichu připojí zákazník na vaši stranu a bude vyjednávat ve váš prospěch.

8. Následná aktivita

Anglicky „Follow up“ se již stalo počeštěným výrazem, běžně užívaným v obchodní komunikaci. Jsou to další aktivity, které obchodník provádí po prvním setkání, nebo prvním kontaktu (email, mobil). Domluvit si následnou schůzku je základní dovednost. Zapomeňte na to, že se vám zákazník samostatně bude ozývat. Musíte být aktivní vy.

9. Přijměte odmítnutí

Nikdy si netvořte doměnky, že by zákazník nenakoupil u vás. I když může situace vypadat beznadějně, nemusí tomu tak být. Zákazník vás může odmítnout, ale musíte si být jisti, že je to definitivní ne. Zkušeného obchodníka odmítnutí nezaskočí a profesionál neprojeví negativní reakci. Přijměte odmítnutí, protože bude vždy více lidí, kteří u vás nanakoupí, než těch, kteří nakoupí.

10. Získávejte reference

Zeptejte se vašeho klienta na doporučení u svých známých. Projevte zájem rozšířit svou značku. Za zeptání nic nedáte a pokud je s vámi klient spokojen, rád vás doporučí svým známým, nebo vám předá kontakty, které můžete využít a oslovit.

blank

3 metody přesvědčování podle Aristotela

Jak komunikoval a přesvědčoval mistr řecké filosofie Aristoteles?
Udělat skvělý první dojem je zásadní při tvorbě dobrého prvního dojmu. Staří Řekové strávili mnoho času přemýšlením na tím, jakým způsobem se lidé ovlivňují. Často pro tyto účely prováděli rétorická cvičení.

Rozdělili proces komunikace na tři části:

  • Ethos
  • Pathos
  • Logos

Pokud se vám podaří naučit tyto pravidla, máte větší šanci dosáhnout toho, co chcete, udělat správný dojem a lépe komunikovat. Chcete vědět jak přesvědčit své potenciální zákazníky? Jak ovlivnit své přátele, partnera, nebo rodinu? Jak prezentovat své argumenty aby lépe vyzněly?

Důvěryhodnost je založena na všem co děláte, ale také neděláte. Hraje také velkou roli, jaké oblečení nosíme, právě proto, že zakrývá asi 90% našeho těla.

Ethos

Ethos je odrazem morálky a charakteru. Když se budeme přít, že Pepsi je lepší než Coca-Cola způsobem, že toho druhého zatlačíme do kouta a v podstatě o tématu nediskutujeme, nedosáhneme konsenzu. Pokud nabídneme o tomto tématu hlubší debatu a připustíme si, že protistrana může mít svůj vlastní správný pohled, lépe dosáhneme spolupráce.

Pathos

Pathos se týká emocí. Přestaňte myslet a začněte cítit. Když budeme chtít druhého přesvědčit o tom, že škodlivé plodiny ničí přírodu, nezabývejte se grafy a čísly, ale demonstrujte důsledky (mrtvá zvířata, špinavé moře, mrtvé ryby, kácení pralesa, apod.). V demonstraci cílíte na emoce a díky tomu se ten druhý může lépe vcítit do tématu a pochopit vaši myšlenku.

Logos

Logos je logika. Dokonalé vysvětlení důvodů, proč by měla protistrana přijmout vaše hledisko. Nabízení ověřených faktů, citování, opírání se o historické údaje, statistiky. Lze také rozebrat všechna pro a proti.

blank

Iluze perfekcionismu

Honba za dokonalostí a perfekcionismem může být nekonečná, progres je pak v nedohlednu. Jste puntičkáři a zabýváte se detaily tak moc, že je spuštění projektu stále v nedohlednu? Často odkládáte publikování nové zprávy, nebo grafiky, protože ještě není úplně vychytaná? Právě pro vás je tento díl ZeptejSeFilipa, protože možná z vás je perfekcionista jako vyšitý. Poradím, jak z toho ven.

Obsah dílu:

3:32 – Honba za dokonalostí
7:22 – Progres

Zastihli jste se při tom, že před spuštěním svého projektu trávíte příliš mnoho času vytvářením loga, přípravou grafiky, vymýšlením textů, nebo vybíráním vhodné fotografie na hlavní stranu webu?
Problémem může být perfekcionismus, který vás může nezdravě ovlivňovat při vytváření obsahu. Nemyslím tím, abyste publikovali nedokonalé, nebo nedomyšlené věci, ale přestaňte se příliš zabývat dokonalostí.

Pořád to není dokonalé

V případě, že máte neustále dojem, že to není ono. Potřebujete ještě pár týdnů na dodělání dokonalého webu, nebo jste už po několikáté odložili spuštění projektu o další týden, nacházíte se v pasti, protože jste uvízli v přístavu „Perfekcionu“ a z tohoto přístavu nedostanete nikdy povolení odjet.

Je potřeba si uvědomit, že nikdy nedosáhnete dokonalosti, protože člověk sám o sobě je nedokonalé stvoření a všichni sdílíme nějaké špatné (nedokonalé) stránky a ty dobré (silné) stránky.

Proč je lepší progres, než perfekcionismus

Když jsem začal dělat ZeptejSeFilipa show, věděl jsem, že to nejdůležitější je progres a chápal jsem, že postupně se bude standard zlepšovat. Také jsem dobře věděl, že pokud bych čekal a čekal na ten lepší standard, nikdy bych se do také nemusel dočkat a pokud ano, začal bych o několik měsíců později.

Nemusíte být dokonalí, vaši fanoušci to po vás nechtějí a dokonce je lepší být autentický a sem tam se přeřeknout, nebo říct nějakou blbost, kterou pak opravíte, než být totálně dokonalý. Vše má svůj čas a vše přijde.

Co dělat se starším obsahem, který není perfektní

I vaši fanoušci chtějí vidět starší videa, ve kterých jste začínali. Můžete je inspirovat, že podobného výsledku mohou také dosáhnout, pokud se do toho pustí naplno. Žádný dokonalý a učený z nebe nespadl a i já se neustále zlepšuji, díky tomu, že publikuje pravidelně nové díly své show.

Představte si, že budete mít perfektní obraz, vybavení a vše bude dokonalé, ale vaše řeč bude ve videu nesrozumitelná, nebo budete odskakovat od tématu. Dokonalé prostředí může zvýraznit nedokonalosti ve vás. Takže platí stále pravidlo, raději pokračujte v práci a nebojte se publikovat nové věci a časem se začnete zlepšovat.

Věci nebudou lepší tím, že se budete dlouho připravovat, věci budou lepší tím, kolikrát si je vyzkoušíte udělat. Takže zkoušejte a nebojte se být trochu nedokonalí. Hlavně nenechávejte svou loď neustále zakotvenou v přístavu Perfekcionu.