blank

Jak nebýt otrokem názorů ostatních

Syndrom potěšitele – chcete potěšit každého.

Pokud jste potěšitel, nechcete být idiot, chcete být dobrý člověk, milý, empatický, hezké slušné chování.

Pokud máte syndrom potěšitele, způsobíte si mnoho problémů z těchto tendencí.

Máte osobní obrázek o sobě. Ve své mysli máte obrázek o sobě, jací jste. Pokud jste potěšitel, váš obrázek je velmi specifický. Chcete být ideální a co je podstatné, chcete, aby vaše image byla potvrzena okolím. Chcete mít důkaz, že vaše image je reálná. Chcete toto potvrzení od šéfa, od svého klienta, od svého partnera/partnerky, od svých fanoušků, od svých kamarádů, ale třeba i od úplně cizího člověka na ulici.

Chcete být důvěryhodní a chcete být milováni. Chcete mít potvrzení, že jste odrazem toho ideálního obrázku ve vaší mysli. A protože chcete potěšit tak široké spektrum lidí, tvrdě pracujete na tom, abyste měli tuto pozitivní vazbu. A to není jednoduchá situace ke zvládnutí.

Takže abyste toho dosáhli, vyhledáváte neustále nějaké potvrzení a důkaz, že jste dobrý, nebo úspěšný člověk. Abyste mohli obnažit tyto důkazy o sobě a říci: Ona si to myslí, on si to myslí, tady o mně vyšel článek,..).

Pokud zachytíte nějakou informaci, která není pohodlná, velice vás začne rozptylovat. Díky tomu začnete vyvíjet nezbytnou sílu a energii k tomu, abyste tyto negativní názory zastavili, smazali, odstranili tak, aby do vašeho ideálního světa nevstupovali.

Říkáte o sobě, že jste velmi empatičtí?

Je to jedna z velkých pastí je, že si o sobě chcete myslet, že jste velmi empatičtí. Hlavní problém je ten, že jste živý organizmus, všechny buňky pracují tak, aby přežili, nebo se regenerovali, jeden z hlavních motivů vašeho organizmu i mozku je pud sebezáchovy. V podstatě máte velice sobecký organizmus. Žádné buňky vašeho těla se nebudou obětovat pro záchranu jiného těla, ale budou chtít pomoci tomu vašemu. A tady vzniká základní problém.

Pokud věnujete veškerou svou energii ostatním lidem, svému okolí, bojujete proti svojí přirozenosti. Pokud takto fungujete pár let, možná to nepoznáte, ale dřív, nebo později se začne objevovat nervozita, začnete se cítit nenaplněni, tak, že nedokážete tvořit život, který chcete žít.

A pokud jste potěšitel, vaše mysl vás nyní vyzývá k tomu, abyste mi řekli:

Hej Filipe, o čem mi to tady povídáš, jakože empatie není dobrá? Co mi chceš naznačit, že mám být arogantní debil?

Nenechte si od svého mozku diktovat černobílý svět. Pokud máte potěšitelské tendence, což je jeden extrém, začnete se porovnávat s protějším extémem, což je arogance, ignorace, nepříjemné a sprosté chování. Nebudete chtít vidět nic mezi těmito dvěma extémy, protože si nechcete připustit, že Váš způsob se může v mnohém zlepšit. Už jste si vybrali, že chcete jeden extrém.

Pokud chcete mít udržitelnou strategii, musíte si zvolit střední cestu. Být milý člověk, ale dbát na to, abyste byli šťastní a dělali věci i pro sebe. Pracovat na sobě, ne na tom, co si ostatní myslí. Tohle nefunguje.

Ovládání vašich kroků pomocí myšlenky ostatních

Co je vlastně ten názor ostatních? Je to myšlenka. Je to fragment myšlenky, který se bleskne v jejich hlavě, kterému dáváte takovou moc nad svým životem, že se podle něj řídíte. A pokud bude dostatečné množství negativních myšlenek a komentářů, mohou vás úplně zastavit v tom, abyste byli úspěšní a cokoli dokončili.

Je pošetilé myslet si, že můžete ovládat myšlenky ostatních. Co je ale patologický jev, že se začnete zabývat zákazníkem, pro kterého jste něco udělali minulý rok. Myslí si o vás stále, že jste jednička? Proč u vás už nic neobjednal?

Berete všechnu svou odpovědnost dělat svůj život šťastným a vkládáte ji na špatné místo.

Jak z toho ven?

Musíte se vrátit k základu. Co jsou vaše hodnoty? Přestaňte se zabývat negativními komentáři na svou osobu, nebo na výsledky vaší práce. Přestaňte se zabývat i pozitivními komentáři.

Protože člověk, který má své hodnoty a je si jich vědom, ví co od života chtějí. Ví co je pro ně dobré a co je špatné. Potřebují, aby jim někdo říkal? Doporučoval?

„Líbí se mi tvé oblečení. Nelíbí se mi video, které jsi natočil. Líbí se mi tvůj účes. Nelíbí se mi tvá fotka na webu. Nelíbí se mi článek, co jsi napsal.“

Jak se stát tvůrcem?

Tvůrce nemá čas věnovat svou pozornost názorům ostatních. Každý kolem vás má nějaký podnět, něco chce, abyste dělali jinak, abyste se změnili k jejich obrazu. Nemáte čas tomuto věnovat pozornost, protože tvůrce potřebuje veškerou svou energii věnovat vytváření. Ne potvrzování si s ostatními, jestli jde správnou cestou.  Neposunuli byste se dopředu. Nestalo by se nic.

Lidé kolem vás neví, co je vašim cílem. Nemají vaše hodnoty, neznají je, nežijí ve vašem těle.

Co zpětná vazba?

Tady není problém s tím poslechnout si názory ostatních. To je v pořádku, díky tomu získáte více informací. Může to být dobrým zdrojem pro další rozhodnutí. To co ale potěšitel provádí, je, že má potřebu si neustále s každým potvrzovat jednotlivé kroky, zda je dělá v souladu s názory ostatních – tohle ale není zpětná vazba. To je ego mánie.

Někdy je dobré mít kolem sebe lidi, kteří vám poradí, se kterými si můžete promluvit o svých plánech, snech, záměrech. Ale není dobré z tohoto dělat vaši životní filozofii. Vytváříte prostředí, které je příliš bezpečné, necháte se vést v korytu „potvrzených kroků“ ostatními. V prostředí, kde se nedají dělat chyby, nemůže vzniknout nic nového.

Nejlepší způsob, jak žít spokojený život, je nestarat se o to, co si kdo myslí.

Kritika a pochvaly

Kritika je jasná. Pokud podnikáte, tak kritika je něco, čemu se chcete vyhnout. Je nebezpečné, brát si kritiku osobně.

Co je špatného, když si budete brát osobně pochvaly? Na pochvalách není přece nic špatného, že? Problém je v tom, že se začnete přesycovat pochvalami. Začnete to brát jako drogu pro svoje ego, protože chcete vytvořit ten ideální obrázek o sobě – což je totální fikce.

Jaké je řešení?

Musíte si připustit, že současná strategie vyhledávání názorů a potvrzování, že děláte dobře to, co děláte, není dobrá strategie. A je čas si to přiznat. Většina potěšitelů k tomuto kroku ani nedojde.

Lidé přijdou a budou vás chválit, přijdou jiní a budou vás nesnášet, ani jedno z toho nezmění vaši trajektorii.

Přestaňte se snažit ovládat myšlení ostatních lidí. Velmi často je totiž zpětná vazba na váš vzhled, na vaši práci, na vaše názory velmi málo právě o vás. Mnohem více to sděluje o tom, kdo se k vám vyjadřuje. Kritika může vzniknout díky vnitřní nervozitě kritizujícího, měl špatný den, nebo on sám je kritizovaný tak to vrhá na další a chce si tím ulevit, nebo možná nerozumí tomu, co děláte.

Je ok, pokud si někdo myslí:

  • že vaše práce nemá hodnotu
  • že jste idiot
  • že si z vás někdo dělá srandu

Je vůbec někdo jiný schopen mi poskytnout skutečnou hodnotu?

Může mi vůbec někdo dát něco, co má skutečnou hodnotu? Dají vám příležitosti, lásku, materiální věci, ale ve skutečnosti vás nenaplní. Uběhne rok, dva a nevíte, že jste nějaké hodnoty převzali. Pokud máte své vlastní hodnoty a jste si jich vědomi, víte o nich kdykoli.

blank

Pracovní pohovor levou zadní

Na pracovní pohovor se nestačí připravovat jen před ním. Na takovou schůzku se prakticky připravujete celý život. Váš život je již hotovým důkazem, zda se na žádanou pozici hodíte, nebo ne.

Klasické otázky na pohovoru – buďte připraveni

Zbytečně nepřeceňujte tuto obchodní schůzku, ale ani nepodceňujte přípravu na nejčastější dotazy, které na ní jistě padnou. Není nic trapnějšího, než nevědět odpověď na typické dotazy „Proč jste si vybral naši společnost“, „Co vás zaujalo na naší firmě“, „Jaké máte plány do budoucna“, „Jaká je vaše představa o výši platu“, apod.

Na pohovoru záleží na dojmu, který vytvoříte

Na pracovním pohovoru vytváříte svou vizitku. Dobře se připravte, ale nezapomeňte se chovat přirozeně a neupínejte se na to, že vám někdo něco má dávat. Častou chybou je právě očekávání, že si pro něco jdete, že máte dostat dárek v podobě pozice. Tyto myšlenky je potřeba dopředu z hlavy vyhnat. Vy jste totiž to, co cílová firma chce ve svém týmu – vy jste hodnota, kterou si chtějí nakoupit. Oni by se měli také snažit vás přesvědčit.

Pohovory v praxi a moje zkušenosti

V tomto videu vám řeknu, jak se nenechat odrbat nízkým nástupním platem, jak být na pohovoru vnitřně vyrovnaný a uvedu praktické příklady z vybraných pohovorů, na kterých jsem byl.

blank

Jak vyřešit slevy

Jak vyřešit slevy a přežít v podnikání? Sledujte díl nakopaný rady co dělat v případě, že po vás chce klient slevu.

Chtějí slevu? Možná to způsobuje vaše prezentace

Prezentujete svou práci tak, že si klienti říkají o slevu pokaždé? Chybu hledejte ve špatné profilaci své služby. Možná už hned na začátku dáváte příležitost si o slevu říct, právě tím, že jste zapomněli zdůraznit fakta o kvalitě vaší služby.

Musíte se odlišit od konkurence

Pokud nabízíte stejný produkt jako konkurence a poskytujete rychlejší, nebo lepší servis, nebo k produktu přidáváte své zkušenosti, lepší způsob dodání, nebo máte věrnostní systém, musíte to náležitě zmínit. Marketingová komunikace vás může obránit jako štít před těmi, kteří jsou zvyklí si o slevu říkat zcela automaticky.

Cenu smlouvají obchodníci, připravte si argumenty

Nebudu vám namlouvat, že se i tak neobjeví obchodníci, kteří budou připraveni jednat o ceně (slevě), aby získali lepší podmínky. V takovém případě je nutné mít připravené argumenty, proč vaše služba stojí tolik, kolik stojí. Pouhá argumentace vás může zachránit o několik tisíc korun, které by bez předchozí přípravy šly z ceny dolů právě díky obratnosti zkušenějšího obchodníka.

Pokud je tlak na slevu příliš vysoký a klient přislibuje dlouhodobou spolupráci, upozorněte ho na to, že dlouhodobá spolupráce vzniká až když se projeví v čase, nikoli příslibem.

blank

Únava značky

Únava značky potká každého podnikatele, který se snaží publikovat nějaký obsah pro své návštěvníky. Ať už se jedná o reklamní sdělení, nebo kvalitní články, které přináší něco navíc, přidanou hodnotu, kterou právě vaši odběratelé ocení. Ale ani ten nejlepší fanoušek nevydrží nekonečně dlouho a čas od času přestane některý váš newsletter otevírat, přestane chodit na vaše stránky, nebo začne filtrovat vaše logo a přestane na něj reagovat, protože ho vidí příliš často.

Nejrychlejší únavy značky můžete dosáhnout pomocí častého, nebo nepersonalizovaného emailingu. Když zasíláte emaily moc často, nebo s obsahem mnoha různých informací, nebude takový email vlastně na nikoho cílen a lidé ho přestanou číst.

Své uživatele v email listu se snažte poznat, např. formou dotazníku, nebo jim zavolejte. Ano, sice to je neobvyklé, ale jde vám přece o to, poskytnout tu nejlepší službu a neotravovat emaily. Málokdo si totiž uvědomuje, že emailing není o tom, že emaily rozesíláte, ale že komunikujete.

Na sociálních sítích se snažte vytvářet obsah, který nebude jen o vás. Vaše fotky, vaše služby a vaše zájmy nejsou dost dobrým magnetem pro komentáře, lajky a sdílení. Zkuste své fanoušky pobavit, dejte jim trochu vydechnout, nebo jim sdělte něco zajímavého. Pokud budete každý příspěvek na Facebooku tlačit jen o sobě, lidem to nebude znít zajímavě a vaši monotonní Timeline budou ignorovat, nebo se odhlásí z fanoušků. Na Twitteru je únava značky také, ale v menší míře, protože tam je obvyklé dávat i více příspěvků během dne a jde o úsporná sdělení do omezeného počtu znaků.

Přeji vám, ať se vaše značka brzy neunaví a je pořád čilá. Pokud zjistíte, že došlo k únavě značky, zvolněte tempo a začněte více pracovat na tom, abyste dobře poznali své návštěvníky/zákazníky.

blank

5 důvodů, proč nebudete bohatí

Existují důvody, proč nebohatnete a jen zůstáváte (udržujete) standard životní úrovně, na který jste zvyklí. Často se to odvíjí od prostředí, ve kterém vyrůstáte, ale také od vět, kterými vás ostatní „zaklínají“.

Ze svých zkušeností a z toho, co vnímám kolem sebe u svých přátel, kolegů a známých, jsem připravil 5 hlavních důvodů, proč lidé nebohatnou a zůstávají u toho co mají, stagnují a ve svém osobním vývoji pomalu couvají zpět.

Bohatství je pro vyvolené

Pokud je pro vás bohatství tabu, něco jen pro určitou skupinu lidí, pak nejste na správné cestě. Bráníte si ve zbohatnutí tím, že sami sebe od takové představy oddělujete.

Rozhodnutí a změna

Na začátku musí být myšlenka, inspirace, u které ale nesmíte zůstávat příliš dlouho. Aby se něco mohlo změnit, nesmí to zůstat jen ve vašich představách „někdy to udělám“, „příští rok to udělám“, „zítra bude lepší den..“ apod. Máte dobrý nápad? Zklamu vás – nemáte NIC, dokud něco nezměníte. Dobrých nápadů má každý spoustu, činy jsou tím, co rozděluje bohaté od těch, kteří zamrznou v naivních představách.

Konec prokrastinace?

Oblíbené slovo, které najednou každý používá. Prokrastinace. Ano, je to sice hezké, pracovat na tom, jak zefektivnit své činnosti, ale mít prostor pro vydechnutí a odpočinek je také velmi důležité. Ovšem hledat stále nějaké výmluvy, proč se nemůžete něčemu věnovat, to je toxické chování, které vám bude bránit zbohatnutí.

Uspokojování potřeb

Dopřáváte si luxusu? Kupujete si nejnovější zařízení a přitom by vám bohatě stačilo to, které již máte? Stává se vám, že žijete od výplaty k výplatě a přitom máte každý rok nový mobil? Nemůžete si ušetřit? V cestě k získání základního kapitálu vám může stát toto chování. Rozmazlenost vůči sobě. Pokud chcete získat základní kapitál do podnikání, musíte si na to nejdříve ušetřit. Ten kdo neumí zacházet s penězi, nebude nikdy bohatý.

Zkratky při plánování

Už teda máte nějaký nápad a provedli jste první změny. Super! Další nástraha ale bude číhat v plánování. Budete mít již nějaké první výdělky, ale stále se to nebude zlepšovat. Stále jako kdyby jste měli ty stejné zakázky a žádné pořádně vydělané peníze. Může se vám stát, že málo plánujete vlastní proces, postup, kterým jdete má totiž také svůj vývoj. Když budete hledat zkratky, nebudete úspěšní.

blank

Networking – ani netvor, ani king

Networking – obchodní snídaně

Networking, tzv. obchodní snídaně a moje první zkušenost. Popíšu vám, co jsem provedl za kousek na své první obchodní snídani a jak jsem si tam získal všechny.

Osobní prezentace při první schůzce je jedním z nejdůležitějších momentů. Na networkingu tento první dojem uděláte hned na desítky lidí. Jak to udělat správně a jak navázat vztahy správně? Dávejte jako první!

Věřte mi, že na networking setkání se většina připravuje prodat sami sebe, prodat svůj produkt, chtějí vydělat. Chtějí aby jim networking snídaně přinesla zakázky.

Networking je ve skutečnosti seznámení se zajímavými lidmi

Představte si sami sebe, když vám někdo něco nabízí. Něco, co zrovna nevyhledáváte. Asi to bude dobrá služba, ale prostě v té první chvíli jdete do defenzivy a s úsměvem odmítáte cokoli vám někdo nabízí. Nechcete kupovat.

V osobní prezentaci jde o to stejné. Pokud budete mluvit jen o sobě, o tom co děláte, o tom co prodáváte, lidé to znudí. Budou se vám chtít vyhnout, protože se s nimi bavíte jako netvor. Někdo, kdo z nich chce vysát životní energii a udusat je ke koupi svého produktu.

Nemluvte jen o sobě

Co to obrátit a místo toho zaměření na sebe, zaměřit se na ty ostatní? Stejně jako KING má své království a chce mít přehled, zajímá se o ostatní, diskutuje s nimi a zajímá se o jejich potřeby. To je ten pravý způsob, jak navázat první konverzaci. Vyhněte se ale povrchním otázkám, které vás ve skutečnosti vůbec nezajímají.

Ani netvor, ani king

Ani netvor ani king? Ani jako king byste neměli zapomenout vhodně vsunout to, čím se zabýváte a jak byste mohli konkrétně obohatit osobu se kterou mluvíte, sami uvidíte, zda se konverzace rozvede. Jestli ne, zaměřte se zpátky na diskuzi, ve které se cítíte ok, ale vyhněte se přehnané prezentaci své služby.

Celý příběh o mé networkingové snídani včetně podcastu, která pak na to udělal Tim Francis ve svém pořadu na iTunes.

Máte vlastní networkingový příběh? Napište do komentářů.