Co je obchodní sdělení dle zákona 480/2004 Sb.

Co je telemarketing?

Jde o hovory po telefonu ze strany call center, obchodních či marketingových společností, které se tímto způsobem snaží oslovit nové, stávající, nebo bývalé zákazníky pro zakoupení produktů nebo služeb, případně je účelem hovoru snaha získat marketingově cenné informace.

Následující text se týká nevyžádaných marketingových hovorů, které jsou uskutečňovány bez vazby na předchozí vztah mezi volaným a volajícím. V případě, že vám volá s telemarketingovou nabídkou obchodník, u něhož jste nakupovali nebo využili službu, není takové jednání a priori porušením GDPR. V takovém případě přejděte na předposlední bod tohoto dokumentu „Vznést námitku proti zpracování osobních údajů“.

Jak zabránit nevyžádanému telemarketingu?

Stávající zákon o elektronických komunikacích nevyžádaný telemarketing výslovně nezakazuje, ale s využitím ustanovení tohoto zákona jej lze výrazně omezit. Možností je postupovat dle ustanovení § 95 a 96 tohoto zákona, podle kterých je možné zaznamenat ke kontaktu účastníka uvedenému ve veřejném seznamu, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu. Nerespektování této vůle účastníka je přestupkem. Účastníci zapsaní do veřejného telefonního seznamu s poznámkou zákazu marketingového volání se mohou obracet s oznámením o porušení zákona přímo na Český telekomunikační úřad. Zápis do veřejného seznamu bezplatně účastníkům zajistí telefonní operátor.

Jestliže není vaše telefonní číslo ve veřejném telefonním seznamu označeno zákazem marketingových volání,
může být kontaktováno.

K aktivní ochraně před nevyžádaným telemarketingem lze využít i možnosti „chytrého“ telefonu a využívat aplikace sloužící k blokování nevyžádaných marketingových hovorů. Jde například o aplikaci typu Nevolejte.cz – Stop Otravům!

Vedle technické možnosti blokace některých příchozích hovorů ve svém mobilním telefonu má volaný účastník možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která provádí dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele. Ustanovení § 5b tohoto zákona a násl. Příloha 2, písm. c)
definuje agresivní obchodní praktiky:

Pokud podnikatel opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy.

Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu a jak mu předcházet?

Uvést ve veřejném seznamu, že si nepřejete být kontaktován/a za účelem marketingu

Pokud jste již dříve souhlasili s uvedením vašich kontaktních údajů ve veřejném telefonním seznamu, obraťte se na svého telefonního operátora a požádejte jej o uvedení zákazu kontaktování za účelem nabízení obchodu a služeb (přímého marketingu) v tomto seznamu. Dále je možné se obrátit přímo na vydavatele veřejného telefonního seznamu a požádat jej o uvedení zákazu marketingového volání.

Nesdělovat své osobní údaje volajícímu

Nesdělujte své osobní údaje v průběhu nevyžádaného hovoru, zejména pokud nejste schopni identifikovat volajícího. V některých případech volající zná pouze vaše jméno a příjmení, ale hned na začátku hovoru vás vyzve ke sdělení dalších osobních údajů (např. e-mailové adresy, adresy bydliště, data narození atd.), např. pod záminkou ověření totožnosti příjemce hovoru. Pokud máte jakoukoliv pochybnost o nutnosti sdělovat údaje, je lépe další komunikaci s volajícím ukončit.

Identifikovat volající subjekt

Poznamenejte si, kdo vám volal, případně jménem jaké společnosti. Pokud je vaše číslo zapsáno ve veřejném seznamu s poznámkou, že si nepřejete být kontaktováni marketingovými hovory, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad se stížností.

Nevíte, kdo vám volal?

Pokud neznáte identifikační údaje účastníka telefonní stanice, ze které je generováno obtěžující telemarketingové volání, můžete se obrátit na svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, který je podle § 67 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích:

…povinen na vaši žádost provést identifikaci účastnického čísla, ze kterého byla uskutečněna obtěžující volání, a to zpětně u konkrétních volání, která jste označil jako obtěžující.

Vznést námitku proti zpracování osobních údajů

Po identifikaci subjektu (název společnosti, adresa, příp. IČO), který vám volal, se na něj můžete písemně obrátit a vznést námitku proti zpracování vašich osobních údajů pro účely přímého telemarketingu. Jakmile vznesete námitku, správce osobních údajů podle čl. 21 odst. 3 GDPR musí přestat bez zbytečného odkladu osobní údaje pro telemarketing zpracovávat.

Požádat o informaci o zdroji získání vašich osobních údajů

Ochrana před nežádoucími telemarketingovými hovory uvedená v § 96 zákona o elektronických komunikacích se nevztahuje na volání uskutečněná z jiných zdrojů, než je veřejný seznam. Volající (marketingová společnost nebo jiný subjekt) totiž může využívat vlastních databází, které nezískal přímo od poskytovatele telekomunikačních služeb.

Ke zjištění, z jakého zdroje volající váš telefonní kontakt získal, je možné využít čl. 15 odst. 1 GDPR a požádat písemně volajícího o informaci o zpracování vašich osobních údajů a konkrétně i zdroji (původu) vašich osobních údajů, které k volání využil.

Marketing není reklama

Dostávám asi stopadesátmiliard otázek, proč se nedaří prodat produkt, když se udělal web a zaplatila se reklama. Podnikatelé si často myslí, že mají tak fantastickou nabídku, že na ni stačí jen udělat reklamu a čekat až se jim během týdne vyprodají sklady. Přitom všem chybí plán, příprava, analýza trhu a hlavně definování toho, čím budou vynikat nad konkurencí a čím se pro zákazníka stanou variantou číslo jedna.

Je to tak časté téma, že jsem už musel reagovat a natočil jsem pro vás celý díl, ve kterém si jasně řekneme rozdíl mezi marketingem, strategií, plánováním a reklamou.

Po dnešním díle budeme mít zcela jasnou představu o tom, co je marketing a co je reklama a kde je problém, že se vám produkty neprodávají i přesto, že za reklamu platíte nemalé sumy.

TOP 10 dílů ZeptejSeFilipa

Předem bych chtěl poděkovat všem, kteří sledují tuto show a jsou aktivní v komentářích a dávají lajky. Díky vám se moje práce dostane i k dalším lidem a za to vám moc děkuji.

V tomto dílu jsem sestříhal nejlepší okamžiky z vybraných 10 podle mě nejlepších dílů, které jsem kdy na ZeptejSeFilipa natočil. Mrkneme se také na nejlepší komentáře, které budu číst.


TOP 10 dílů:

➜ 0:45
10 PRAVIDEL ÚSPĚCHU – ZeptejSeFilipa (37. díl)

➜ 2:19
PRACOVNÍ POHOVOR LEVOU ZADNÍ A PRAVOU PŘEDNÍ – ZeptejSeFilipa (41. díl)

➜ 6:00
JAK NEBÝT OTROKEM NÁZORŮ OSTATNÍCH – ZeptejSeFilipa (49. díl)

➜ 9:07
DESATERO ÚSPĚŠNÉHO PRODEJE – ZeptejSeFilipa (53. díl)

➜ 11:44
JAK ZASTAVIT KNOW-HOW UPÍRY – ZeptejSeFilipa (71. díl)

➜ 16:48
JAK SE VYHNOUT TOXICKÝM LIDEM – ZeptejSeFilipa (101. díl)

➜ 19:54
KOUZLA V CENÍKU – ASYMETRICKÁ DOMINANCE – EFEKT VOLAVKY – ZeptejSeFilipa (102. díl)

➜ 24:07
JSI ŽEBRÁK NEBO OBCHODNÍK? ZeptejSeFilipa (129. díl)

➜ 27:32
JAK RYCHLE ZÍSKAT NOVÉ ZÁKAZNÍKY – ZeptejSeFilipa (132. díl)

➜ 32:24
PRAVDA O MOTIVACI – ZeptejSeFilipa (133. díl)

Nová značka, nebo ☂️ Umbrella Brand?

Často dostávám dotaz na téma budování brandu. Kdy zvolit vytvoření úplně nové značky a kdy nový produkt zastřešit stávající značkou.

Není na to úplně jednoznačná odpověď, takže v dnešním dílu vysvětlím důvody proč u nového produktu zvolit oddělenou novou značku a v jaké situaci si produkt vzít po tzv. deštníkový efekt (umbrella brand).

Co je Umbrella Brand?

Jako příklad uvedu své služby, strategii penetrace trhu značky Tchibo s produktem Jihlavanka a je toho hodně, co se v dnešním dílu naučíte.

Troufám si tvrdit, že tuto situaci zažije většina podnikatelů, zejména těch, kteří jsou kreativní, zdokonalují se a tvoří stále něco nového. Jaká bude značka a jaký brand design? To už je otázka zcela individuální. Dám vám k odpovědi správné indicie.

Napište do komentářů, pokud sami něco podobného řešíte, rád vám poradím.

Nekecej a ukaž ho!

Je to problém. Máte produkt a chcete aby se dostal „mezi lidi“. Nevíte jak na to a proto vás napadne si zaplatit sponzorovaný příspěvek na Facebooku, nebo investice do PPC reklam v Adwords a na Skliku. Zapoměli jste ale na jednu důležitou věc, kterou se dozvíte v tomto dílu.

Mnoho podnikatelů zapomíná na jednu důležitou věc, bez které by se toho na světě moc neprodalo. Demonstrování produktu. Ukázání jak to funguje a jak se produkt používá.

Můj nejoblíbenější citát je: „Don’t Tell Me, Show Me“ a tím se také řídím. Ukážu vám, jak se dá produkt prezentovat blbě a jak lépe. Taky se podíváme na nejlepší teleshopping video všech dob a nebude to Horst Fuchs!

Bude to mistr teleshoppingu, izraelec Vince Offer a jeho prezentace produktu „Slap Chop“

ABM – Account Based Marketing

B2B obchodníci se často pokoušejí obsadit velmi širokou síť s jejich marketingovými kampaněmi v naději, že apelují na co nejvíce společností na svém cílovém trhu.

Marketing na bázi účtu (ABM) je alternativní strategie B2B, která soustřeďuje prodejní a marketingové zdroje na jasně definovaný soubor cílových účtů na trhu a produkuje personalizované kampaně navržené tak, aby rezonovaly s každým účtem.

Jak si myslí B2B firmy, že dělají marketing?

Mají obvykle checklist:
➜ Budeme psát 3 blogové články za týden.
➜ Budeme posílat jeden spamovací e-mail každý den všem.
➜ 1x měsíčně budeme dělat webinář.
➜ 2x e-booky každý měsíc.

V těchto a podobných scénářích si firmy myslí, že dělají marketing. Problém je v tom, že to nikoho nezajímá. Nikdo nečeká na váš email. Jediné, co je zajímá, je jejich problém.

Každý account je jiný:
➜ Finanční ředitel
➜ Marketingový ředitel
➜ Obchodní ředitel

Všechny tyto profily mají jiné cíle a zaměřují se na odlišný obsah. Slyší také na jiné call to action.
Kdybych měl čtyři hodiny na to, abych porazil strom, strávil bych první dvě hodiny ostřením sekery. Abraham Lincoln
Přemýšlejte o emoční rovině, z jaké vychází váš account. Poskytněte jim takový příběh, který s nimi bude rezonovat.

Marketing založený na účtech se zaměřuje na několik velkých a důležitých účtů nebo potenciálních účtů, které mají největší příslib pro nákupní rozhodnutí. Proto je tak důležité, aby měli tyto dotyčné osoby vysoce cílenou zprávu, kvůli jejich rozhodovacímu potenciálu a vlivu na prodej a marketing.

ABM je vysoce cílená. Místo toho, abyste se spoléhali na rozsáhlé kampaně, jejichž cílem je čerpat větší počet výhledů, ABM se zaměřuje pouze na ty vyhlídky, které s největší pravděpodobností kupují a využívají personalizované kampaně, aby je konkrétně zabývaly.

Aby mohli tito vysoce kvalitní vyhlídky vycházet, odborníci na marketing založení na účtu vytvářejí ideální zákaznické profily (ICP) s využitím firemních a technických údajů (a někdy i prediktivních analýz).

ABM se zaměřuje na účty, nikoliv na trhy nebo odvětví.

Marketingoví profesionálové na bázi účtu získají hluboké znalosti o svých cílových účtech, aby vytvořili pro ně optimalizovaný obsah a kampaně. Toto se liší od typického přístupu k marketingu obsahu, kde se věnujete širšímu trhu nebo průmyslu.

ABM se zaměřuje jak na vyhlídky, tak na zákazníky. Cílem společnosti ABM je „přistát a rozšiřovat“ pomocí optimalizovaných kampaní s cílem přinést nové zákazníky a jednat o příležitostech k růstu běžných účtů (tj. Cross-sell, upsell).