2 marketingové strategie pro krizový plán

Předprodej nedokáže vyřešit nedostatek tržní poptávky.

Předprodej je prodej zboží, které ještě nebylo vyrobeno, nebo naskladněno anebo služeb, které mají být dodány v budoucnosti. Předprodejem získává obchodník jistotu skutečného zájmu o produkt formou zaplacení částky předem.

Tato částka může a nemusí být zvýhodněná. V případě produktu, který se dlouho očekává lze nastat i přetlak poptávky v předprodeji (tedy rezervaci produktu). Nový iPhone, nová elektronika, technologické novinky, móda, limitované edice.

U produktů, u kterých se neočekává vysoká poptávky a mediální buzz, lze přistoupit ke snížení ceny v předprodeji. Zákazník tak dostává jakousi odměnu v podobě snížené ceny za to, že „riskuje“ uložení svých peněz do produktu, který nedostává hned.

Celorepubliková karanténa zasáhla mnoho firem a tisíce podnikatelů ztratilo práci ze dne na den a tím pádem i likviditu.

Jedná se zejména o produkty:
• Móda a oblečení.
• Úklidové služby.
• Hotely a restaurace.
• Produkty luxusní povahy: Zlatnictví, šperky.
• Společnosti související s cestovním ruchem.
• Automobilový průmysl a další.

Největší nápor poptávky zažívají řetězce prodávající FCMG produkty:
• Potraviny a drogerie.
• Elektronika a vybavení domácností.
• Služba rozvozu.

Nyní se zaměříme na firmy a podnikatele, kteří spadají do skupiny produktů, u kterých padla poptávka v období mimořádné situace a karantény v ČR.
Předprodej můžete použít u stávajících i nových zákazníků. Není omezený počtem odběratelů vaší marketingové zprávy.

Pozor, těsně před krizí jsme měli vysoký ekonomický růst. Nástup krize byl velmi prudký a peníze se jen tak neztratily z trhu. Jen myšlení zákazníka je nyní jiné. Neznamená to tedy, že by náš zákazník byl podstatně chudší, ale myslí do budoucna a začíná se tak cítit i když to nemusí být pravda.

Budeme tedy bojovat s představou o jeho budoucnosti.

Jedná se o umění, které zvládne implementovat jen část firem. Ano, jsou to obvykle firmy, které přežily i ekonomickou krizi v roce 2008.

Nemusíte být populární, abyste zvládli implementovat předprodejní strategii.

Dalším řešením je transformace offline podnikání do online.

Light and Heavy users analýza

Vzorce chování u spotřebitelů maloobchodních služeb – Light vs Heavy users u FMCG zboží (Fast Moving Consumer Goods = rychloobrátkové zboží/spotřební zboží).

Heavy users – s větším počtem návštěv mají obecně zkušenosti s větším počtem návštěv v každé kategorii maloobchodních služeb.
Light users – mají tendenci soustředit své nákupy u menšího počtu značek než u heavy users, což naznačuje vyšší úroveň věrnosti u light users. Mezi heavy a light users je evidentních jen málo rozdílů, pokud jde o spokojenost, vnímané riziko nebo velikost nákupu.
Je známo, že těžcí uživatelé nakupují větší množství než lehcí uživatelé.
Proto jsou pro testování předloženy následující hypotézy.

1. Hypotéza:

Heavy users mají větší povědomí o nabídce na trhu než Light users.

2. Hypotéza:

Heavy users zvažovali před nákupem více nabídek než Light users.

3. Hypotéza:

Heavy users mají více zkušeností než Light users.

4. Hypotéza:

Heavy users jsou více loajální než Light users.

5. Hypotéza:

Heavy users mají menší obavy z nákupu, než Light users.

Více přeskakování mezi značkami se objevuje u spotřebitelů, kteří o značkám moc nevědí. Méně vzdělají kupující jsou ochotni nakupovat od většího množství značek.
Můžeme vytvořit i analogii, z počátku je každý lehčí uživatel a testuje různé produkty. Po čase se z některých stanou těžší uživatelé. Tito těžcí uživatelé zúží své možnosti výběru na menší výběr, na základě jejich větších zkušeností, z nichž budou i nadále nakupovat z velké části svazky. Uživatelé light na druhé straně mají obecně méně zkušeností a je pravděpodobné nákup od většího množství maloobchodních prodejen. Proto vám následující hypotézy předkládám k testování.

Co je obchodní sdělení dle zákona 480/2004 Sb.

Co je telemarketing?

Jde o hovory po telefonu ze strany call center, obchodních či marketingových společností, které se tímto způsobem snaží oslovit nové, stávající, nebo bývalé zákazníky pro zakoupení produktů nebo služeb, případně je účelem hovoru snaha získat marketingově cenné informace.

Následující text se týká nevyžádaných marketingových hovorů, které jsou uskutečňovány bez vazby na předchozí vztah mezi volaným a volajícím. V případě, že vám volá s telemarketingovou nabídkou obchodník, u něhož jste nakupovali nebo využili službu, není takové jednání a priori porušením GDPR. V takovém případě přejděte na předposlední bod tohoto dokumentu „Vznést námitku proti zpracování osobních údajů“.

Jak zabránit nevyžádanému telemarketingu?

Stávající zákon o elektronických komunikacích nevyžádaný telemarketing výslovně nezakazuje, ale s využitím ustanovení tohoto zákona jej lze výrazně omezit. Možností je postupovat dle ustanovení § 95 a 96 tohoto zákona, podle kterých je možné zaznamenat ke kontaktu účastníka uvedenému ve veřejném seznamu, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu. Nerespektování této vůle účastníka je přestupkem. Účastníci zapsaní do veřejného telefonního seznamu s poznámkou zákazu marketingového volání se mohou obracet s oznámením o porušení zákona přímo na Český telekomunikační úřad. Zápis do veřejného seznamu bezplatně účastníkům zajistí telefonní operátor.

Jestliže není vaše telefonní číslo ve veřejném telefonním seznamu označeno zákazem marketingových volání,
může být kontaktováno.

K aktivní ochraně před nevyžádaným telemarketingem lze využít i možnosti „chytrého“ telefonu a využívat aplikace sloužící k blokování nevyžádaných marketingových hovorů. Jde například o aplikaci typu Nevolejte.cz – Stop Otravům!

Vedle technické možnosti blokace některých příchozích hovorů ve svém mobilním telefonu má volaný účastník možnost obrátit se na Českou obchodní inspekci, která provádí dozor nad dodržováním povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele. Ustanovení § 5b tohoto zákona a násl. Příloha 2, písm. c)
definuje agresivní obchodní praktiky:

Pokud podnikatel opakovaně činí spotřebiteli nevyžádané nabídky prostřednictvím telefonu, faxu, elektronické pošty, nebo jiných prostředků na dálku, s výjimkou vymáhání splatných smluvních závazků způsobem, který je v souladu s příslušnými právními předpisy.

Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu a jak mu předcházet?

Uvést ve veřejném seznamu, že si nepřejete být kontaktován/a za účelem marketingu

Pokud jste již dříve souhlasili s uvedením vašich kontaktních údajů ve veřejném telefonním seznamu, obraťte se na svého telefonního operátora a požádejte jej o uvedení zákazu kontaktování za účelem nabízení obchodu a služeb (přímého marketingu) v tomto seznamu. Dále je možné se obrátit přímo na vydavatele veřejného telefonního seznamu a požádat jej o uvedení zákazu marketingového volání.

Nesdělovat své osobní údaje volajícímu

Nesdělujte své osobní údaje v průběhu nevyžádaného hovoru, zejména pokud nejste schopni identifikovat volajícího. V některých případech volající zná pouze vaše jméno a příjmení, ale hned na začátku hovoru vás vyzve ke sdělení dalších osobních údajů (např. e-mailové adresy, adresy bydliště, data narození atd.), např. pod záminkou ověření totožnosti příjemce hovoru. Pokud máte jakoukoliv pochybnost o nutnosti sdělovat údaje, je lépe další komunikaci s volajícím ukončit.

Identifikovat volající subjekt

Poznamenejte si, kdo vám volal, případně jménem jaké společnosti. Pokud je vaše číslo zapsáno ve veřejném seznamu s poznámkou, že si nepřejete být kontaktováni marketingovými hovory, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad se stížností.

Nevíte, kdo vám volal?

Pokud neznáte identifikační údaje účastníka telefonní stanice, ze které je generováno obtěžující telemarketingové volání, můžete se obrátit na svého poskytovatele služeb elektronických komunikací, který je podle § 67 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích:

…povinen na vaši žádost provést identifikaci účastnického čísla, ze kterého byla uskutečněna obtěžující volání, a to zpětně u konkrétních volání, která jste označil jako obtěžující.

Vznést námitku proti zpracování osobních údajů

Po identifikaci subjektu (název společnosti, adresa, příp. IČO), který vám volal, se na něj můžete písemně obrátit a vznést námitku proti zpracování vašich osobních údajů pro účely přímého telemarketingu. Jakmile vznesete námitku, správce osobních údajů podle čl. 21 odst. 3 GDPR musí přestat bez zbytečného odkladu osobní údaje pro telemarketing zpracovávat.

Požádat o informaci o zdroji získání vašich osobních údajů

Ochrana před nežádoucími telemarketingovými hovory uvedená v § 96 zákona o elektronických komunikacích se nevztahuje na volání uskutečněná z jiných zdrojů, než je veřejný seznam. Volající (marketingová společnost nebo jiný subjekt) totiž může využívat vlastních databází, které nezískal přímo od poskytovatele telekomunikačních služeb.

Ke zjištění, z jakého zdroje volající váš telefonní kontakt získal, je možné využít čl. 15 odst. 1 GDPR a požádat písemně volajícího o informaci o zpracování vašich osobních údajů a konkrétně i zdroji (původu) vašich osobních údajů, které k volání využil.

Marketing není reklama

Dostávám asi stopadesátmiliard otázek, proč se nedaří prodat produkt, když se udělal web a zaplatila se reklama. Podnikatelé si často myslí, že mají tak fantastickou nabídku, že na ni stačí jen udělat reklamu a čekat až se jim během týdne vyprodají sklady. Přitom všem chybí plán, příprava, analýza trhu a hlavně definování toho, čím budou vynikat nad konkurencí a čím se pro zákazníka stanou variantou číslo jedna.

Je to tak časté téma, že jsem už musel reagovat a natočil jsem pro vás celý díl, ve kterém si jasně řekneme rozdíl mezi marketingem, strategií, plánováním a reklamou.

Po dnešním díle budeme mít zcela jasnou představu o tom, co je marketing a co je reklama a kde je problém, že se vám produkty neprodávají i přesto, že za reklamu platíte nemalé sumy.

TOP 10 dílů ZeptejSeFilipa

Předem bych chtěl poděkovat všem, kteří sledují tuto show a jsou aktivní v komentářích a dávají lajky. Díky vám se moje práce dostane i k dalším lidem a za to vám moc děkuji.

V tomto dílu jsem sestříhal nejlepší okamžiky z vybraných 10 podle mě nejlepších dílů, které jsem kdy na ZeptejSeFilipa natočil. Mrkneme se také na nejlepší komentáře, které budu číst.


TOP 10 dílů:

➜ 0:45
10 PRAVIDEL ÚSPĚCHU – ZeptejSeFilipa (37. díl)

➜ 2:19
PRACOVNÍ POHOVOR LEVOU ZADNÍ A PRAVOU PŘEDNÍ – ZeptejSeFilipa (41. díl)

➜ 6:00
JAK NEBÝT OTROKEM NÁZORŮ OSTATNÍCH – ZeptejSeFilipa (49. díl)

➜ 9:07
DESATERO ÚSPĚŠNÉHO PRODEJE – ZeptejSeFilipa (53. díl)

➜ 11:44
JAK ZASTAVIT KNOW-HOW UPÍRY – ZeptejSeFilipa (71. díl)

➜ 16:48
JAK SE VYHNOUT TOXICKÝM LIDEM – ZeptejSeFilipa (101. díl)

➜ 19:54
KOUZLA V CENÍKU – ASYMETRICKÁ DOMINANCE – EFEKT VOLAVKY – ZeptejSeFilipa (102. díl)

➜ 24:07
JSI ŽEBRÁK NEBO OBCHODNÍK? ZeptejSeFilipa (129. díl)

➜ 27:32
JAK RYCHLE ZÍSKAT NOVÉ ZÁKAZNÍKY – ZeptejSeFilipa (132. díl)

➜ 32:24
PRAVDA O MOTIVACI – ZeptejSeFilipa (133. díl)

Nová značka, nebo ☂️ Umbrella Brand?

Často dostávám dotaz na téma budování brandu. Kdy zvolit vytvoření úplně nové značky a kdy nový produkt zastřešit stávající značkou.

Není na to úplně jednoznačná odpověď, takže v dnešním dílu vysvětlím důvody proč u nového produktu zvolit oddělenou novou značku a v jaké situaci si produkt vzít po tzv. deštníkový efekt (umbrella brand).

Co je Umbrella Brand?

Jako příklad uvedu své služby, strategii penetrace trhu značky Tchibo s produktem Jihlavanka a je toho hodně, co se v dnešním dílu naučíte.

Troufám si tvrdit, že tuto situaci zažije většina podnikatelů, zejména těch, kteří jsou kreativní, zdokonalují se a tvoří stále něco nového. Jaká bude značka a jaký brand design? To už je otázka zcela individuální. Dám vám k odpovědi správné indicie.

Napište do komentářů, pokud sami něco podobného řešíte, rád vám poradím.

Předprodej webináře: Jak uspět na Facebooku (82% sleva)
0 0 0
Dnů
0 8
Hodin
0 6
Minut
2 8
Sekund