blank

Top trendy v B2B Go-to-market 2022

Když se dívám dopředu na rok 2022, zabývám se reportem “Top trendů”, který budu publikovat začátkem ledna. Mým záměrem bude sdílení klíčových témat a pohybů, jak ve strategii růstu, tak v realizacích. Zvažuji, co může rok 2022 přinést lídrům a jejich týmům v komerčním sektoru.

Není žádným tajemstvím, že rok 2021 byl pro investory skvělým rokem. Jak americké, tak globální trhy zaznamenaly silný růst, objem obchodů a ocenění v průběhu roku rostly a společnosti neustále překonávaly očekávání analytiků ohledně růstu tržeb a zisků. Zatímco čísla z druhého pololetí stále nejsou k dispozici, podle Pitchbooku uzavřely PE firmy jen v první polovině roku 2021 3 708 obchodů v celkové hodnotě 456,6 miliardy USD, což představuje dvě třetiny hodnoty transakce zaznamenané v celém roce 2020. A index S&P 500 také překonala očekávání růstu výnosů a zisku na akcii na historických úrovních.

To vše se promítlo do rostoucích růstových očekávání generálních ředitelů – téma, o kterém většina zdrojů předpokládá, že bude pokračovat i v roce 2022 – tlačí komerční lídry k vyššímu růstu za kratší dobu.

Na pozadí těchto informací jsem připravil malý náhled na pět hlavních trendů pro rok 2022:

1. Růstová strategie založená na větších a odvážnějších projektech: V letech 2020 a 2021 společnosti přijaly myšlenku cílení jedním směrem a relativně bezpečný růst, se zaměřením na další pronikání na známé trhy se silnou poptávkou. Můj výzkum pro rok 2022 ukazuje, že společnosti přecházejí k větším investicím, novým trhům, rychlým fúzím a akvizicím a vývoji nových produktů, nebo řešení, které urychlí jejich růst.

2. Monumentální posun v pákovém efektu obchodních sil: Talentová strategie (čili jak najít na trhu ty správné talentované lidi) snadno představuje hlavní výzvu, kterou se mnou generální ředitelé a obchodní lídři v průběhu roku sdíleli, a níže uvedený graf ukazuje proč. Můj průzkum naznačuje, že do roku 2022 je ohrožena více než polovina kapacity obchodních sil.

Kapacita obchodních sil v roce 2022

  • % - model předpokládá 60% produktivitu a 20% fluktuaci u obchodníků v prvním roce po přijetí.

Při neustálém pohybu na trhu práce a rekordních úrovních otevřených pracovních nabídek, musí společnosti řešit proces, kterým přivádějí nové talenty, a vyhodnocovat přijetí nových zaměstnanců. Komerční společnosti mají významnou příležitost zlepšit způsob, jakým zprostředkovávají a nabízejí benefity zaměstnancům – jak přivést nové talenty až ke dveřím, ale také si udržet své stávající A-hráče. Více na toto téma v roce 2022.

3. Přesun digitálního prodeje od nástroje prodejců k nástroji zákazníka. Události roku 2020 zcela změnily způsob, jakým většina prodejců v terénu procházela svými každodenními povinnostmi. Společnosti přesunuly prodejní procesy optimalizované pro osobní interakce do Zoomu, díky čemuž se každý prodejce stal interním prodejcem.

Doručování prodejního procesu prostřednictvím online kanálů a online schůzek se velmi liší od digitálního prodeje – který definuji jako proces využití více kanálů k nalezení, zapojení a spojení s potenciálními kupci.

S tím, jak se zvyšuje komfort kupujících při digitálních transakcích, nedávná studie generálních ředitelů ukázala, že rychle rostoucí společnosti sázejí mnohem více na digitální prodej než jejich kolegové. Mnoho z nich přitom přechází od pouhého nákupu nových nástrojů a technologií na podporu prodávajících k vytváření nových procesů, které podporují kupující i prodávající. Společnosti, které efektivně vyspěly ve své schopnosti digitálního prodeje, poskytují vícekanálové nákupní cesty pomocí technologií, jako je strojové učení a prediktivní analytika, aby posouvaly vzdělávání zákazníků a hybné síly směrem k nákupnímu rozhodnutí.

4. Potřeba jasně definované růstové strategie a revaluace obchodních základů. Vzhledem k tomu, že pandemie COVID-19 v roce 2021 pokračovala, mnoho konverzací se přesunulo od “kdy se věci vrátí do normálu” k budování “nového normálu.” Nový normál však musí představovat mnohem více než digitální nákup a prodej.

V dnešním prostředí se ve většině společností ukazuje trend přebírání talentovaných zaměstnanců, rostoucímu očekáváními růstu a v mnoha případech přechází od starších obchodních modelů k SaaS. S neustálými změnami (jak v hráčích, tak v prioritách) musí komerční lídři dokumentovat svou růstovou strategii jako severku společnosti – stejně jako partneři a potenciální kupci. Během mé práce v roce 2021 jsem také viděl návrat k základním prvkům realizace růstu, včetně:

  • Implementace organizační struktury v souladu se strategií.
  • Revaluace prostředí společnosti, pro lepší příležitosti pro talentované zaměstnance.
  • Zavedení větší disciplíny do výběru a řízení lidí/partnerů.
  • Sladění prodeje a marketingu nad rámec pouhých předávacích bodů ke zlepšení výnosů.

5. B2B marketing a digitální marketing se (konečně) stávají synonymy: Pandemie donutila mnoho marketingových organizací přestavět své funkce od základů, přesunout většinu investic do poptávky do digitálních kanálů, vybudovat provozní infrastrukturu, která umožní sledovat vodítka od počátku. Uzavřít a přijmout marketing založený na accountech, aby se zlepšila efektivita a zaměření marketingových zdrojů.

Mé počáteční pozorování ukazují, že je stále na čem pracovat. Je těžké najít silné digitální dovednosti a mnoho marketingových manažerů implementuje taktiku ABM, aniž by si ujasnili cíle, role a odpovědnosti a sladili se s prodejem a úspěšnou strategií založenou na accountech.

blank

Dotace na ochranné známky pro květen, červenec a září 2021

Evropská unie nabízí malým a středním podnikům možnost získat až 1 500 EUR na duševní vlastnictví. Ochraň svou značku celoevropsky s minimálními náklady.

Dotace je určená pro:

1. Pro registraci národní nebo evropské ochranné známky či průmyslového vzoru

Dotaci můžeš využít na administrativní poplatek spojený s registrací ochranné známky nebo průmyslového vzoru.

2. Na služby předběžné diagnózy v oblasti duševního vlastnictví

To v praxi znamená, že dostaneš automatizovanou rešerši do Úřadu průmyslového vlastnictví nebo EUIPO.

Kolik můžeš získat peněz

  • 50 % ze základního poplatku za registraci ochranné známky.
  • 75 % z částky za rešerší u ÚPV nebo EUIPO.

Obojí do výše 1 500 EUR.

Ušetříš za registrační poplatek za českou ochrannou známku = 5 000 Kč (registrace ve 3 třídách), za evropskou ochrannou známku = 850 EUR (registrace v 1 třídě).

Dotace je pro malé a střední podniky (podniky do 250 zaměstnanců).

Jak o ni požádat

Formulář k vyplnění žádosti o dotaci.

K podání žádosti budeš potřebovat:

  • Čestné prohlášení, že můžeš dotaci přijmout (na EUIPO je vzor).
  • Seznam pevných částek, které se při registraci OZ platí (tzv. poplatek za rešerši úřadu + správní poplatek za přihlášku).
  • Osvědčení o DPH.
  • Případně další informace související s ochrannými známkami.
  • Vyplnění žádosti je poměrně jednoduché.

Jaká je šance dotace získat

Velmi vysoká. Dotaci získá každý, kdo splní podmínky, a to dokud se nevyčerpají přidělené peníze. Těch je celkem 20 milionů EUR a budou se přidělovat v rámci několika kol. Svou šanci tedy výrazně zvýšíš, pokud žádost podáš vždy na začátku některého z následujících období, kdy lze o příspěvek žádat:

  • 1. května – 31. května 2021
  • 1. července – 31. července 2021
  • 1. září – 30. září 2021

Rozhodovat o dotaci se vždy bude v měsíci, kdy se žádosti nepřijímají, tedy např. v červnu nebo v srpnu. EUIPO ti v tomto období pošle zprávu, ve které ti sdělí:

  1. že jste dotaci dostal,
  2. nebo musíš nějaké podklady či informace doplnit,
  3. popřípadě že jsi dotaci nedostal, protože na ni nemáš nárok nebo že na tebe nezbyly peníze.

Žádat o dotaci lze pouze jednou. A to i kdyby šlo např. o rozdílné ochranné známky.

Postup je takový, že se nejprve žádá o grant a až pak se přihlašuje ochranná známka nebo zadává rešerše u úřadu. Po zaplacení poplatků se podá už jen žádost o proplacení online a do 1 měsíce přijde dotace na účet. Podporu můžeš dostat jen jednou.

blank

Dopady pandemie na firmy 2020

Během prvních 10 měsíců letošního roku, vzniklo 22.387 společností. To je téměř o pětinu méně, než v rekordním roce 2017. Obavy podnikatelů z dalšího vývoje tuzemské ekonomiky se odrážejí na tempu zakládání nových firem.

Podle prognózy společnosti CRIF tak letos vznikne v Česku nejméně firem od roku 2014.

Vývoz hodinek

Vývoz hodinek ze Švýcarska letos klesne nejvíce za 80 let. Odvětví se stává stále více závislé na Číně. Zatímco vývoz do této země roste, evropské trhy se stále nevzpamatovali z dopadu pandemie.

Čína nahrazuje Hong Kong jako hlavní destinace pro luxusní švýcarské hodinky značek Swatch Group, Richmond a Rolex.

Export za 10 měsíců se snížil o 26 %

Cena ropy

Cenu ropy ovlivňují hlavně zprávy o vakcíně, která je čím dál blíž. Za posledních 11 měsíců cena ropy vzrostla na nejvyšší hranice. Připravte se na zdražování pohonných hmot.

Společnost Zásilkovna trhá rekordy

  • 390.000 balíčků za den.
  • Do vánoc se očekává 550.000 balíčků za den.

Poslanci schválili zrušení super hrubé mzdy

Následně se přijal návrh na 15% sazbu z hrubé mzdy.

Sazba 15 % bude platit pro poplatníky s příjmem do čtyřnásobku průměrné mzdy. Nad tuto úroveň se bude příjem danit 23 %.

Průměrná mzda je 34.271 Kč. Znamená to, že například zaměstnanec, který má průměrnou mzdu 34.271 Kč si měsíčně polepší o 2.514 Kč.

Nejlepší pětice českých firem

DoDo
UlovDomov.cz
FAVI
Zonky
Manboxeo

DoDo (Michal Menšík)

Data-driven logistický startup rozvážející zboží.

Tempo růstu 8.427 %

UlovDomov.cz (Martin Březina)

Pronájmy od přímých majitelů i realitek.

Tempo růstu 5.535 %

FAVI (Jan Sellers-Zajic)

Online vyhledávač nábytku.

Tempo růstu 3.389 %

Zonky (Jiří Humhal)

Peer-to-peer poskytování půjček

Tempo růstu 1.347 %

Manboxeo (Lukáš Legát)

Dárkové bedny s obsahem, k němuž se dostanete netradičně pomocí páčidla.

Tempo růstu 1.279 %

Cena vakcín proti koronaviru

Nákup vakcín proti koronaviru vyjde evropskou unii na 10 mld. dolarů (asi 220 mld. Kč). Cena jedné dávky tak v nákupce vyjde asi na 400 Kč. Za kolik ji dostaneme my na trh je zatím otázka.

blank

Jakou roli hraje v úspěšnosti škola a titul?

V dnešním streamu se budeme bavit na téma školského systému. Mamonu, za kterým se většina studentů žene a realitě, které na ně pak čeká v praxi. Budeme se také bavit, zda pro klienty OSVČ je titul důležitý, nebo se vás na něj ani nikdo nezeptá. Zajímá zákazníky více kde jste studovali, nebo zda jim můžete pomoci vyřešit problém? To jsou otázky, které ve videu zazní a já vám na ně odpovím. Na thumbnailu jsou osobnosti, které nestudovali a přitom v životě uspěli a dělali co je baví: Steve Jobs, David Ogilvy, Walt Disney, Coco Chanel.

blank

Databáze zdrojů zdarma pro podnikatele a kreativce

Během svého podnikání jsem vyzkoušel mnoho aplikací a prográmků, které byly skvělé, ale i horší a nepoužitelné. U každého hledání jsem strávil minuty, hodiny ale i dny hledáním toho správného řešení. Rozhodl jsem se, že s vámi budu sdílet ty nejlepší aplikace, které jsem si sám vyzkoušel a které lze použít pro komerční účely zcela zdarma.

Databáze zdrojů je neveřejná a přístupná jen na pozvání.

Hlavní kategorie, ze kterých si můžete vybírat

Průzkum trhu

  • Analýza konkurence
  • Profilování zákazníků

Grafika

  • Barvy
  • Emotikony a znaky
  • Fonty
  • Fotobanky
  • Grafické aplikace
  • Šablony a mockupy

Video

  • Videobanky

Audio

  • Audio aplikace
  • Hudba a zvuky
  • Podcasty

Sociální sítě

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitch
  • Twitter
  • Youtube

Web

  • Bezpečnost
  • Kódování
  • Měření rychlosti
  • Monitoring
  • SEO testy
  • UI/UX

Kryptoměny

  • Monitorování
  • Směnárny
databáze zdrojů zdarma

Databáze zdrojů zdarma

Vytvořil jsem databázi ověřených zdrojů aplikací, prográmků a vychytávek, které vám usnadní podnikání. Velkou výhodou je, že všechny zdroje vybírám tak, abyste je mohli využít pro komerční účely zdarma!