blank

Zakáže v Evropě Zuckerberg Facebook a Instagram?

Velmi bych si přál, aby se Zuckerbergův pokrový bluff naplnil a Facebook s Instagramem skutečně táhl z Evropy, a to co nejdříve to bude možné.

Bohužel je to asi tak reálné, jako kdyby Američani přestali chodit do fastfoodů, nebo kočka začala na koťata štěkat. Ústupem Facebooku a Instagramu by došlo k velkému posílení okolních sociálních sítí a takový krok je z pohledu Mety a moci-chtivého Zuckerberga nežádoucí.

Firmy, kterým se ve spojení se sociálními sítěmi vybaví jen PPC reklama by dostaly lekci a svět by byl zase o něco lepší, protože by se marketingové týmy konečně začaly více zabývat otázkou navazování vztahů se zákazníky a hodnotovým přínosem do životů lidí, místo bombardování reklamními výzvami. Ti, kteří budují na sociálních sítích komunitu a přináší hodnotný obsah mají zpravidla fanoušky, kteří si je najdou na jiné sociální síti a tam je budou sledovat. Kdyby se např. zrušil YouTube, přejdou na Twitch, kdyby odešel Instagram, přejdou na TikTok, nebo Twitter, kdyby odešel Facebook, přejdou na Linkedin.

Sociální sítě jsou pro firmy bezpečnou variantou komunikace a jejich zrušení nemá pro firmy dramatický scénář, pokud se k nim přistupuje od začátku jako k nástrojům pro šíření myšlenek, navazování komunikace a rozvíjení interakcí u společných témat s fanoušky a zákazníky. Pro zachování bezpečné mediální komunikace je vhodné být na konkurenčních sociálních sítích i v rámci jištění rizik spojených s případným omezením provozu jejich vlastníky.

blank

Odmítl bys taky 38.000 Kč?

V dnešním novoročním streamu 1. 1. 2022 jsem se rozhodl zrušit úroveň členství na YouTube ZSF Fans a díky tomu dobrovolně přijít o jistých 38.096,4 Kč ročně (čistého 26.667,48 Kč). Proč jsem to udělal?

Čas sám ukáže, zda tohle sebevědomé strategické rozhodnutí bylo správné. Jsem přesvědčený, že bylo a zde je vysvětlení.

5 úrovní členství

Na ZSF YouTube jsem měl 5 různých úrovní členství.

ZSF Fans, ZSF Fans+, ZSF Family, ZSF Gang, ZSF Gang+.

Bylo z čeho vybírat a každá úroveň obsahovala unikátní sadu výhod. Například ZSF Fans+ mohli sledovat členské streamy “Noční směna” i ze záznamu, což ZSF Fans umožněno už nebylo. ZSF Gang měl přístup do ZSFD databáze a člen ZSF Gang+ měl navíc reklamu na závěrečné obrazovce i na svůj web.

Během roku se všechny streamy odehrávali jak se očekávalo. Zapnul jsem členský stream pro všechny fanoušky a po odvysílání přepnul dostupnost až od úrovně ZSF Fans+. Nahrával jsem Byznys klub videa a ty nastavoval od ZSF Family výš.

Ke konci roku ale už moc videí “Noční směna” nevznikalo, protože jsem přestal zase tolik ponocovat a začal jsem mít stále častější myšlenky na úpravu a přehodnocení.

Nový rok je jako vždy plný změn, tak jako je tradicí na ZeptejSeFilipa a při této příležitosti jsem celou situaci probral a zdůvodnil jak jinak, než živě a na streamu.

Stream je k vidění níže.

Nová show ve streamech “Kritika webu hned”

Nejvíc mě dostala Anet, která navrhla super oživovací hru do mých streamů, kterou jsem zatím pracovně nazval “Kritika webu hned”. V podstatě bych na streamu oznámil, že se zapíná mód KWH a kdokoli hodí donate v určité výši, tak na něj udělám živě hned Kritiku webu. A už jsem přemýšlel nad cenou. Po streamu jsem to ještě 2x promyslel a tady je finální návrh.

Donate Minuty
100 Kč 1 minuta
200 Kč 2 minuty
300 Kč 3 minuty
400 Kč 4 minuty
500 Kč 5 minut
600 Kč 6 minut
700 Kč 7 minut
800 Kč 8 minut
900 Kč 9 minut
1.000 Kč 10 minut

Maximální doba pro Kritiku Webu hned je 10 minut, tudíž i investice do toho hry na streamu může být maximálně 1.000 Kč. Samozřejmě výše donejtu není omezena, ale doba ano. To z toho důvodu, aby služba “Kritika webu hned” živém streamu nekonkurovala hlavní službě Kritika webu, kterou lze v novém kabátu pořídit v e-shopu. Aby byla jen rychlou osvěžující revizí webu, která nezabere víc jak 10 minut a současně přinese do streamu zábavný prvek, kdy nikdy nevíme, jaký web se ve streamu objeví.

A teď k novému členství

5 úrovní je zbytečně moc. Využití pro ZSF Fans+ a ZSF Gang už nevidím v novém roce jako opodstatněné. Navíc díky velkému výběru úrovní členství zaniká jednoduchý argument, proč by měl někdo nový vstoupit do určité úrovně.

Snížil jsem počet úrovní členství na pouhé 3 a při takové změně se nabízí i změna názvu jednotlivých úrovní, protože změna by měla být patrná z názvu.

Takže už nebude ZSF Fans, Family ani Gang. Tohle názvosloví je minulostí.

Nové názvy a funkce členství

Úroveň členství Výhody
Bez nutnosti členství Volný přístup na Random streamy a mód Kritika webu hned. Záznam z živých streamů k podcastu “Legendární kampaně”.
ZSF Start
124,9 Kč
Členové všech úrovní se mohou účastnit živých premiér diskuzních streamů k podcastu “Legendární kampaně”. Klasický balíček všech ikonek do chatu a odznak u jména dle doby členství. Poděkování na závěrečné obrazovce.
ZSF Byznys
249,9 Kč
Výhody dle ZSF Start + přístup k Byznys klub videím a speciálním oznámení v sekci Komunita na YouTube.
ZSF Sponzor
999,9 Kč
Všechny výhody + reklama na web na závěrečné obrazovce streamů.

A teď k aktuálním cenám a příjmu ze členství

Měsíční příjem z členských úrovní k 1. 1. 2021:

ZSF Fans, 53 členů, příjem 3.174,7 Kč. Zrušeno k 2. 1. 2022.

ZSF Fans+, 16 členů, příjem 1.998,4 Kč. Zůstává, jen změna názvu, nově jako ZSF Start k 2. 1. 2022.

ZSF Family, 36 členů, příjem 8.996,4 Kč. Zůstává, jen změna názvu, nově jako ZSF Byznys k 2. 1. 2022.

ZSF Gang, bez členů. Zrušeno k 2. 1. 2022.

ZSF Gang+, 2 členi, příjem 1.999,8 Kč. Zůstává, jen změna názvu, nově jako ZSF Sponzor k 2. 1. 2022.

Aktuální projekce příjmů

Příjem před změnou: 16.169,3 Kč.

Příjem po změně: 12.994,6 Kč.

Okamžitá ztráta změnou: 3.174,7 Kč.

Uvedená projekce příjmů počítá se ztrátou všech původních členů ZSF Fans (celkem 53, což odpovídá příjmu 3.174,7 Kč). Předpokládám, že k úbytku členů dojde, protože opětovné přihlášení k nejnižší variantě členství je vyjde na dvojnásobek toho, co byli zvyklí za základní členství investovat.

Aby se hodnota příjmů vyrovnala tímto krokem zdražení, postačí, aby se 26 fanoušků ZSF Fans přidalo do členství ZSF Start, což je zhruba 50 %.

Osobní odhad vývoje situace 2022

Můj osobní odhad je, že se opětovně členové původního ZSF Fans přidají ke členství ZSF Start z 20 %, ale do konce ledna 2022 se příjem ze členství vyrovná na původní čísla příchodem nových podporovatelů. To hlavně z důvodu zjednodušení členských úrovní a zpřehlednění.

Závěrem bych chtěl říct, že žádná pozitivní změna není bez počáteční turbulence. Nejhorší je řídit se strachem a nedělat nic. Myslím, že jednodušší a přehlednější členské úrovně mi umožní snadněji komunikovat jejich výhody a pro fanoušky i nefanoušky bude snazší se v nich orientovat a vybrat si pro sebe tu svou.

Update k 3. 1. 2022

Takto vypadá oznamovací pole z administrace YouTube, těsně po přijetí změny členství (zrušení členské úrovně ZSF Fans).

blank

Update k 27. 1. 2022

Aktuální počet je celkově 70 členů.

ZSF Start: 23 členů

Výnos: 2.872,7 Kč

ZSF Byznys: 45 členů

Výnos: 11.245,5 Kč

ZSF Sponzor: 2 členové

Výnos: 1.999,8 Kč

Celkový výnos: 16.118 Kč

Hrubý zisk po odečtení 30% poplatku YouTube: 11.282,6 Kč.

Příjem z YouTube se dostal během ledna na výchozí hodnoty před drastickou změnou členství, takže jsem více než spokojený s takovým rychlým výsledkem. Stalo se totiž, že mnohem více členů přešlo z nižších forem podpory do ZSF Byznys, kde je nejvíce členů v historii členství.

blank

Top trendy v B2B Go-to-market 2022

Když se dívám dopředu na rok 2022, zabývám se reportem “Top trendů”, který budu publikovat začátkem ledna. Mým záměrem bude sdílení klíčových témat a pohybů, jak ve strategii růstu, tak v realizacích. Zvažuji, co může rok 2022 přinést lídrům a jejich týmům v komerčním sektoru.

Není žádným tajemstvím, že rok 2021 byl pro investory skvělým rokem. Jak americké, tak globální trhy zaznamenaly silný růst, objem obchodů a ocenění v průběhu roku rostly a společnosti neustále překonávaly očekávání analytiků ohledně růstu tržeb a zisků. Zatímco čísla z druhého pololetí stále nejsou k dispozici, podle Pitchbooku uzavřely PE firmy jen v první polovině roku 2021 3 708 obchodů v celkové hodnotě 456,6 miliardy USD, což představuje dvě třetiny hodnoty transakce zaznamenané v celém roce 2020. A index S&P 500 také překonala očekávání růstu výnosů a zisku na akcii na historických úrovních.

To vše se promítlo do rostoucích růstových očekávání generálních ředitelů – téma, o kterém většina zdrojů předpokládá, že bude pokračovat i v roce 2022 – tlačí komerční lídry k vyššímu růstu za kratší dobu.

Na pozadí těchto informací jsem připravil malý náhled na pět hlavních trendů pro rok 2022:

1. Růstová strategie založená na větších a odvážnějších projektech: V letech 2020 a 2021 společnosti přijaly myšlenku cílení jedním směrem a relativně bezpečný růst, se zaměřením na další pronikání na známé trhy se silnou poptávkou. Můj výzkum pro rok 2022 ukazuje, že společnosti přecházejí k větším investicím, novým trhům, rychlým fúzím a akvizicím a vývoji nových produktů, nebo řešení, které urychlí jejich růst.

2. Monumentální posun v pákovém efektu obchodních sil: Talentová strategie (čili jak najít na trhu ty správné talentované lidi) snadno představuje hlavní výzvu, kterou se mnou generální ředitelé a obchodní lídři v průběhu roku sdíleli, a níže uvedený graf ukazuje proč. Můj průzkum naznačuje, že do roku 2022 je ohrožena více než polovina kapacity obchodních sil.

Kapacita obchodních sil v roce 2022

  • % - model předpokládá 60% produktivitu a 20% fluktuaci u obchodníků v prvním roce po přijetí.

Při neustálém pohybu na trhu práce a rekordních úrovních otevřených pracovních nabídek, musí společnosti řešit proces, kterým přivádějí nové talenty, a vyhodnocovat přijetí nových zaměstnanců. Komerční společnosti mají významnou příležitost zlepšit způsob, jakým zprostředkovávají a nabízejí benefity zaměstnancům – jak přivést nové talenty až ke dveřím, ale také si udržet své stávající A-hráče. Více na toto téma v roce 2022.

3. Přesun digitálního prodeje od nástroje prodejců k nástroji zákazníka. Události roku 2020 zcela změnily způsob, jakým většina prodejců v terénu procházela svými každodenními povinnostmi. Společnosti přesunuly prodejní procesy optimalizované pro osobní interakce do Zoomu, díky čemuž se každý prodejce stal interním prodejcem.

Doručování prodejního procesu prostřednictvím online kanálů a online schůzek se velmi liší od digitálního prodeje – který definuji jako proces využití více kanálů k nalezení, zapojení a spojení s potenciálními kupci.

S tím, jak se zvyšuje komfort kupujících při digitálních transakcích, nedávná studie generálních ředitelů ukázala, že rychle rostoucí společnosti sázejí mnohem více na digitální prodej než jejich kolegové. Mnoho z nich přitom přechází od pouhého nákupu nových nástrojů a technologií na podporu prodávajících k vytváření nových procesů, které podporují kupující i prodávající. Společnosti, které efektivně vyspěly ve své schopnosti digitálního prodeje, poskytují vícekanálové nákupní cesty pomocí technologií, jako je strojové učení a prediktivní analytika, aby posouvaly vzdělávání zákazníků a hybné síly směrem k nákupnímu rozhodnutí.

4. Potřeba jasně definované růstové strategie a revaluace obchodních základů. Vzhledem k tomu, že pandemie COVID-19 v roce 2021 pokračovala, mnoho konverzací se přesunulo od “kdy se věci vrátí do normálu” k budování “nového normálu.” Nový normál však musí představovat mnohem více než digitální nákup a prodej.

V dnešním prostředí se ve většině společností ukazuje trend přebírání talentovaných zaměstnanců, rostoucímu očekáváními růstu a v mnoha případech přechází od starších obchodních modelů k SaaS. S neustálými změnami (jak v hráčích, tak v prioritách) musí komerční lídři dokumentovat svou růstovou strategii jako severku společnosti – stejně jako partneři a potenciální kupci. Během mé práce v roce 2021 jsem také viděl návrat k základním prvkům realizace růstu, včetně:

  • Implementace organizační struktury v souladu se strategií.
  • Revaluace prostředí společnosti, pro lepší příležitosti pro talentované zaměstnance.
  • Zavedení větší disciplíny do výběru a řízení lidí/partnerů.
  • Sladění prodeje a marketingu nad rámec pouhých předávacích bodů ke zlepšení výnosů.

5. B2B marketing a digitální marketing se (konečně) stávají synonymy: Pandemie donutila mnoho marketingových organizací přestavět své funkce od základů, přesunout většinu investic do poptávky do digitálních kanálů, vybudovat provozní infrastrukturu, která umožní sledovat vodítka od počátku. Uzavřít a přijmout marketing založený na accountech, aby se zlepšila efektivita a zaměření marketingových zdrojů.

Mé počáteční pozorování ukazují, že je stále na čem pracovat. Je těžké najít silné digitální dovednosti a mnoho marketingových manažerů implementuje taktiku ABM, aniž by si ujasnili cíle, role a odpovědnosti a sladili se s prodejem a úspěšnou strategií založenou na accountech.

blank

Konzultace a mentoring

Chceš-li se posunout v podnikání na další level a třeba i přeskočit slepé uličky, které na tebe čekají. Je skvělým nápadem obrátit se na někoho, kdo si již touto cestou prošel.

Cestou může být konzultace, nebo mentoring plán

Co bude pro tebe nejlepší cestou nedokážu dopředu hned říct, ale hodně mi o tom prozradí tvůj cíl.

Konzultace je dobrá na akční tipy

Zpravidla se konzultace odvíjí od aktuální potřeby něco vyřešit, nebo dojít k nějakému závěru. Zpracovat návrh webu, udělat revizi analýzy, zkritizovat web a navrhnout vylepšení, podívat se na výkon reklamních kampaní a navrhnout změny, apod. Je to taková selsky řečeno – porada s odborníkem před přijetím nějakého důležitého rozhodnutí.

Konzultant tobě nebo tvému týmu pomůže dosáhnout výsledku, který hledáš, tím, že bude pracovat s tebou nebo za tebe, abys dosáhl změny a/nebo výsledku, po kterém toužíš.

Mentoring má 3 fáze a je dlouhodobý

Mentor je moudrý a důvěryhodný průvodce a rádce. Mentor je učitel, který sdílí své zkušenosti a zároveň posouvá mentorovanou osobu do vyšších řad. Kouč nemusí být nutně odborníkem na problematiku o kterou se jedná, aby pomohl rozvíjet klienta. U mentora se odborné znalosti a zkušenosti očekávají.

Mentor podporuje a vede klienty k rozvoji v oblasti, která je zajímá, ve které mohou přirozeně vyniknout, ale i tam, kde k úspěchu potřebují něčí pomoc a podporu. Mentorský vztah je založen na vzájemné spolupráci dvou rovnocenných partnerů.

První fáze je analytická

Dochází k analýze problému, pochopení kontextu, nastavení cílů, zdravé zpochybňování zaběhnutých pořádků.

Druhá fáze je syntetická

V této fázi vznikají návrhy na to, co by se mělo dělat jinak, co by se mělo přestat dělat, co by se mělo začít dělat nově.

Třetí fáze je exekutivní

V této fázi se věci uvádí do pohybu a mentor dohlíží nad jejich zavedením.

blank

Black Friday 2021 na webu zsf.cz

Ve 22 hodin večer si volám se svým tajemníkem Suschim, který je tou dobou v německém městě Augsburg.

Já: “Suschi, zítra je vlastně Black Friday že? Mám taky udělat něco v e-shopu?”

Suschi: “Tvl Black Friday to je sračka, normálně tam dej 100% přirážku.”

Já: “Hej to je vlastně aji dobrej nápad. Proč bych měl jako konzultant dávat svou kůži lacino jako kdejakej pažout, co si na to jen hraje. Udělám to!”

Suschi: Přesně tak, lidi už si dnes neváží skoro ničeho, když je vše v akci 365 dní v roce. Ať si dává slevy tvoje konkurence a tím si sami podkopnou nohy. Myslí si, že to, co rozhoduje u takové služby je cena. Blbost. Je to hodnota, kterou jsi schopen předat ostatním.”

Já: “Naprosto souhlasím, i hovno za polovic je drahý.”

No a to je celý příběh ke změnám, které jsem právě provedl na webu. Šlo to celkem rychle a za hodinku bylo hotovo. Níže se můžeš pokochat obrázky, které se jisto-jistě zapíšou do marketingové historie tohoto webu.

Užijte si letošní Black Friday v Suschi stylu!

blank
blank
blank

Dobrý a špatný zisk

Se svými klienty mluvím spíš o zisku, než o výnosech, protože není moudré rozrůstat se jen kvůli tomu, aby byl progres směrem nahoru. Mnoho společností po celém světě poznaly tuto lekci – některé tvrdou cestou (letecké společnosti, automobilky, IT sektor, maloobchod). Podíl na trhu totiž dávno není “otevři se sezame” pro vyšší ziskovost.

Cílem je najít zákazníka, za správnou cenu, který je v souladu s naším účelem a hodnotami a to i za předpokladu, že některé zákazníky zkrátka neobsloužíme. Pokud se tohle naučíme, budeme si více vybírat, s kým obchodujeme i kdyby ta okrajová zakázka svou ziskovost měla.

Málokdo si uvědomuje, že existuje dobrý a špatný zisk.

Přijímáním zákazníků, kteří nejsou vhodní pro naši firmu, buď kvůli jejich osobnosti, nebo jejich nedocenění našich hodnot – má mnoho škodlivých účinků, negativní vliv na morálku týmu a přidělování kapacity zákazníkům, pro které nejsme schopni vytvořit hodnotu.

Růst bez zisku je nebezpečný a zisk nejsou vždy jen peníze.