blank

Kompletní průvodce instalací WordPress + návod na nastavení

1. Odkud stáhnout ten správný WordPress

Nejprve stáhneme WordPress v češtině. Nedoporučuji instalovat Wodpress ze správy domén na webhostingu, protože nemáte kontrolu nad tím, co se vám tam nainstaluje. Ideální link pro stažení je tedy tento: Stažení Wodpress česky

blank

2. Před nahráním je nutné extrahovat

Před nahráním na FTP je potřeba ZIP složku rozbalit.

blank

3. Nahrání na FTP

Obsah složky wordpress stačí přetáhnout na FTP, já třeba pro připojení používám WinSCP, ale lze využít třeba i FileZilla. Nahrávání bude trvat kolem 5 minut dle rychlosti upload připojení k internetu.

blank

4. Jdeme instalovat!

Teď stačí jen otevřít web v prohlížeči. V mém případě zadám jen kafi.cz a na zobrazené stránce instalace dám pokračovat.

blank

5. Založení databáze

Abychom mohli dál instalovat, musíme znát údaje k databázi a tu musíme nejprve z našeho webhostingu vytvořit.

blank

6. Nastavení databáze a hesla

Název databáze, uživatelské jméno a heslo opíšeme. Databázový server si musíš zjistit na webhostingu, každý budeme mít nejspíš něco jiného. Předponu tabulem databáze doporučuji změnit z nabízeného wp_ na cokoli jiného, zvýší se tím zabezpečení databáze proti útokům, třeba K431_.

blank

7. Základní nastavení

Název webu lze kdykoli změnit. Uživatelské jméno jsem kdysi dával filip_novak ale na doporučení ostatních profíků na zabezpečení WordPress dávám vždy něco těžšího na odhadnutí, třeba f1x9e3ing56. Heslo volím ještě těžší, než je nabízené, třeba na 30 a více znaků. Před instalací je dobré zakázat dohledatelnost ve vyhledávačích, ale nesmíš to zapomenout povolit, až bude web hotový. Výrazně doporučuji si dát třeba upomínku do kalendáře za týden, aby jsi to povolil, pokud je již web dodělaný, případně upomínku posuneš na později, pokud na webu stále posuneš. Takto ale nezapomeneš. Já mám weby hotové během 2-3 dní, tak tuto možnost ani nezaškrtávám. Je to tvoje volba. Hodí se to, když by vývoj webu trval třeba víc jak měsíc.

blank

8. Řešení prvního erroru

Instalaci máme hotovou. Když se nyní mrkneš na svůj web a zadáš doménu do prohlížeče, tak se ti může zobrazit hláška:

Konfigurační soubor wp-config.php už existuje. Pokud chcete nově nastavit některé základní informace, tak ho musíte nejdříve ručně smazat. Můžete ale také zkusit instalovat WordPress.

Tohle je ale jen pozůstatek stránky, která už není relevantní, protože Wodpress už máme nainstalovaný. Určitě nemaž wp-config.php 😀 Jedná se o pozůstatek cache prohlížeče, která zmizí prostým obnovením stránky. Pokud by se tak nestalo, tak doporučuji otevřít anonymní prohlížení (v Chrome stiskem klávesy CTRL+SHIFT+N) a otevření domény, na které by měla být již vidět základní uvítací šablona WordPressu.

blank
blank
blank

Kde hledat Sitemap ve WordPressu

Fanoušek Jiří, mě dnes ráno kontaktoval na Facebook stránce ve zprávě:

Jiří: Ahoj Filipe. Nevím jestli to nemáš nenastaveno úmyslně ale na webu https://zsf.cz ti chybí sitemap.

Předem je nutno napsat, že jsem vždy nadšen, když mě kdokoli kontaktuje s tím, že objevil nějakou věc ke zlepšení na mém webu. Díky tomu jsem se vždy mohl posunout dál a opravit, nebo upravit nedostatky, které na svém webu nevidím. V tomto případě je ale zvyklost umístění souboru Sitemap v kořenovém adresáři jiná a to právě kvůli WordPressu. Můj web je vytvořen ve WordPressu a ten má svá vlastní pravidla umístění souborů Sitemap.

Přestože bude fungovat i intuitivní varianta odkazu na kterou jsou zvyklí kodéři: https://zsf.cz/sitemap.xml protože tento odkaz umí WordPress inteligentně přesměrovat na jeho odkaz https://zsf.cz/sitemap_index.xml je možné, že některé SEO nástroje a hlavně ty online nebudou umět tento odkaz najít, protože se nenechají přesměrovat. Takový test webu pak může vyjít i s chybou, že soubory Sitemap na webu chybí i přesto, že ve skutečnosti nechybí.

Dokonce existuje jeden Sitemap soubor, kde je pouze uvedena informace o odkazech na další Sitemap soubory. Všechny tyto soubory můžete najít na těchto odkazech:

Hlavní rozcestník pro Sitemap soubory ve WordPressu

Konkrétní Sitemapy ve WordPressu

Přidání souborů Sitemap do Google Search Console

Pokud chcete být velmi pečliví a mít své Sitemap v Google Search Console všechny, můžete si je přidat na tomto místě:

google search console sitemap wordpress

Článek jsem napsal hlavně proto, aby ho našel člověk, který podobně jako já kdysi dávno, bádá po umístění souborů Sitemap ve WordPressu.

blank

Cookies lišta na webu, vyjádření ÚOOÚ, ePrivacy a EU komise

Z emailu od Alza.cz:

Technická cookies

K tomu, aby náš internetový obchod fungoval správně (např. abyste si mohli vytvořit uživatelský profil, přihlásit se do něj a abyste mohli nakupovat zboží a služby), používáme technická cookies. Bez nich by náš internetový obchod vůbec nemohl vůbec fungovat.

Funkční cookies

Abyste se nemuseli neustále přihlašovat a abyste si nemuseli pořád dokola nastavovat své preference (např. nastavení jazyka, ve kterém se vám náš internetový obchod zobrazí), pomáhají vám funkční cookies. V takovém případě je vaše heslo vždy zašifrované. Používání těchto cookies není nezbytné, ale výrazně vám zpříjemní a ulehčí návštěvu našeho internetového obchodu.

Analytické cookies

Analytické cookies nám pomáhají vylepšit náš internetový obchod, z čehož ve výsledku těžíte opět vy. Analytické cookies na našem webu jsou shromažďovány skriptem společnosti Google Inc., která následně tato data anonymizuje. Po anonymizaci se již nejedná o osobní údaje, protože anonymizované cookies nelze přiřadit konkrétnímu uživateli, resp. konkrétní osobě. My pracujeme pouze s cookies v anonymizované podobě. Proto nedokážeme z cookies zjistit, jak se konkrétní uživatel na našem webu choval (jaké stránky navštívil, jaké zboží si prohlížel apod.)

Poznatky z těchto cookies používáme i pro reklamní účely, kdy vám na základě těchto údajů můžeme zobrazovat reklamu i na cizích webových stránkách, kterou ve vztahu k vám považujeme za relevantní.

Pokud chcete mít kontrolu nad tím, jaké vaše analytické cookies zpracováváme, můžete použít přídavný program od Googlu (lze spustit pouze z počítače – https://tools.google.com/dlpage/gaoptout).

Zároveň naše zákazníky informuje o možnostech, jak zpracovávání cookies zakázat.

Stačí používat některý z běžných internetových prohlížečů (např. Internet Explorer, Safari, Firefox, Chrome) se zapnutou funkcí anonymního prohlížení, která zabrání ukládání údajů o navštívených webech, popř. si v prohlížeči můžete ukládání cookies zcela zakázat.

Pokud však zakážete i zpracovávání technických a funkčních cookies, znemožníte tím fungování některým funkcím, které vám pomáhají.

Zpracovávání analytických cookies z naší strany můžete mít snadno pod kontrolou, pokud budete používat přídavný program od Googlu (lze spustit pouze z počítače – https://tools.google.com/dlpage/gaoptout). Vypnutím analytických cookies nám nicméně bohužel podstatně ztížíte zlepšování našeho internetového obchodu.

Pro další informace z této oblastí můžete navštívit stránku na našem webu Podmínky ochrany osobních údajů.

Dále dle doporučení ÚOOÚ se za souhlas se zpracováním cookies považuje už samotné nastavení prohlížeče, kde si každý uživatel nastaví jakým způsobem budou cookies zpracována. Tuto záležitost uvádí ÚOOÚ na svém webu.

blank

Brutální kritika webu ZSF.CZ

Challenge: Testujte web zsf.cz – čili tento web a své analýzy napište do komentářů pod video. Nejlepší odměním!

Test v tomto videu prováděl UX designer Petr Kovář, mrkněte na jeho projekt: https://www.webdesignmuseum.org

Chybí ukázka, nebo důkaz, že strategie pomáhají.

Nejasné obecné popisy služeb.

Zviditelnit dopady aplikované strategie na růst výnosů, případně budování značky do podvědomí cílové skupiny.

Cena je vnímána jako vysoká.

Když je cena vnímána jako vysoká, nejčastěji jde o kombinací několika faktorů:

– Referenční cena (cena, kterou návštěvník očekával) je výrazně nižší než cena v nabídce.

– Neproběhlo dostatečné seznámení s hodnotou služby a přínosy pro návštěvníka. Hodnocení ceny jako „vysoká, drahá, předražená“, vychází z nejistoty návštěvníka ve výsledek služby.

– Do cesty se mohou stavět další bariéry typu:
o Zažitá negativní zkušenost u konkurence.
o Dozvěděl se něco negativního, co dělá konkurence (nálepkování, např. všichni finanční poradci jsou podvodníci, všichni realitní agenti zamlčují vady nemovitosti apod. domněnky).
o Nejistá celková cena služby.
o Malé množství referencí.
o U referencí chybí jasně definované přínosy, které by se shodovali s představou výsledku poptávajícího návštěvníka.
o Reference vypadají tak, že si je mohl napsat majitel na web sám.

– Návštěvník se zatím rozhlíží, není připraven nakupovat, má jen málo informací z tohoto odvětví (každá cena mu v tuto chvíli přijde jako vysoká).
Zvážit možnost nezveřejňovat cenu za konzultaci a ponechat tuto informaci na požádání. Nabídnout důvod pro kontaktování.

Tlačítka jsou málo viditelná.

To může znamenat, že tlačítko má skutečně špatný design (barvy, tvar), nebo je umístěno na místě, které lze přehlédnout.

Tlačítko k provedení akce rozmístit nahoru na stránku i dolů. Případně i do středu stránky. Lze kombinovat podobné výzvy k akci.

Odkaz na objednání z podstránky „Marketingová strategie“ veden na ceník.
Tlačítko, které má vést na objednávku směřuje nevhodně na obecné povídání k ceníku.

Zákazník už je ve fázi, kdy se snaží službu objednat (také možná už stránku s ceníkem viděl. V této fázi je vhodnější nabídnout rovnou dotazník, kde by mohl zákazník vyplnit již konkrétní dotazy k popisu jeho situace, nebo dostal přímý kontakt na domluvení konzultace.

Reference neznamenají mnoho, bez nezávislých zdrojů.

Reference si může na web napsat, či vymyslet majitel sám. Proto nemají velkou váhu pro určitou část návštěvníků.

Z úvodní strany není ihned zřejmé, jak objednat konzultaci a jak objednat něco z e-shopu a zda v e-shopu lze objednat i konzultaci.

To lze řešit nahrazením slova „E-shop“, za „Online kurzy“. Případně e-shop na hlavní straně nepropagovat a zaměřit se primárně na jednu hlavní službu „Konzultace“. Nepoužívat tlačítka „Konzultace“ „E-shop“ vedle sebe, může to navodit představu, že se konzultace prodávají přes e-shop.

Popis online kurzu má příliš mnoho textu a chybí ochutnávka „Jak online kurz vypadá“.

Z online kurzu lze sestříhat například 3-5 min ochutnávku z nejlepších pasáží.

Chybí odkaz na sekci „Kariéra“. Takový odkaz bývá u větších projektů obvyklý.
Tuto sekci lze vytvořit a nabídnout možnosti spolupráce. Případně i kdyby se zrovna žádná volná místa nenabízela. Lze do této sekce propašovat krédo společnosti. Např. Do týmu hledám konzultanty, kteří budou ctít moje zásady, mezi které patří _______. Pro účely reklamních projektů hledáme nové tváře, které budou splňovat _____.
Telefon není proklikávací. Není uvedena vhodná doba pro volání + jak o víkendech? Uvést.