Zkrácená definice:
Decision maker je osoba nebo skupina osob, které mají autoritu a zodpovědnost za rozhodování v organizaci.
Úplná definice:
Decision maker, neboli rozhodovatel, je osoba nebo skupina osob, které mají rozhodovací pravomoc v organizaci. Tito jedinci nebo týmy jsou zodpovědní za důležité obchodní rozhodnutí, která mohou ovlivnit celý směr a budoucí úspěch organizace. Pro marketéry je identifikace rozhodovatelů klíčová, protože to jsou osoby, které budou nakonec rozhodovat o nákupu jejich produktu nebo služby.
Příklady z reálné situace:
- V softwarové firmě je decision maker často vedoucí IT oddělení, který rozhoduje o nákupu nového softwaru.
- Ve větší korporaci je decision maker často CEO nebo jiný vysoko postavený vedoucí pracovník, který má pravomoc rozhodovat o velkých investicích.
Špatné použití nebo pochopení výrazu:
Pokud marketér zaměří svou strategii na nesprávného rozhodovatele, může to vést k neúspěchu prodejní strategie.
Otázky k zamyšlení:
- Kdo jsou rozhodovatelé v organizacích, které jsou našimi cílovými zákazníky?
- Jaké potřeby a očekávání mají tito rozhodovatelé a jak naše produkty nebo služby tyto potřeby splňují?
- Jak můžeme lépe komunikovat s rozhodovateli a přesvědčit je o hodnotě našich produktů nebo služeb?
Citát:
„Nejdůležitějším klíčem k rozhodování je mezi těmi, kteří implementují rozhodnutí, udržovat jasné rozlišení mezi rozhodováním a plněním.“ – Peter Drucker.