Vrstvy produktu

Zkrácená definice:

Vrstvy produktu odkazují na tři různé aspekty produktu: základní produkt, aktuální produkt a rozšířený produkt.

Úplná definice:

Model vrstev produktu rozděluje jakýkoli produkt nebo službu do tří hlavních komponent: základní produkt, aktuální produkt a rozšířený produkt.

Základní produkt se týká nezbytné funkce, kterou produkt poskytuje. Aktuální produkt zahrnuje všechny atributy, jako je design, značka, balení a vlastnosti, které činí produkt atraktivním pro spotřebitele. Rozšířený produkt zahrnuje doplňkové výhody a služby, které přesahují očekávání zákazníka, jako jsou záruky, bezplatná dodávka nebo vynikající zákaznický servis.

Příklady z reálné situace:

  1. U automobilu je základním produktem dopravní prostředek, aktuálním produktem je design auta, značka, pohodlí, bezpečnostní prvky atd., a rozšířeným produktem je záruka, servisní služby, možnost financování, atd.
  2. U smartphone je základním produktem komunikace a připojení k internetu, aktuálním produktem je design, operační systém, kvalita kamery, atd., a rozšířeným produktem je záruka, zákaznická podpora, cloudové úložiště, atd.

Špatné použití nebo pochopení výrazu:

Při vyvíjení a marketingu produktu je důležité vzít v úvahu všechny tři vrstvy produktu, nejen základní produkt. Ignorování aktuálního a rozšířeného produktu může vést k neúspěchu na trhu.

Otázky k zamyšlení:

  1. Jaký je můj základní produkt a jak ho mohu vylepšit?
  2. Jaký je můj aktuální produkt a jak se liší od konkurence?
  3. Jaký je můj rozšířený produkt a jak mohu poskytnout více hodnoty svým zákazníkům?

Citát:

„Kvalita produktu nebo služby není to, co do něj vkládáte. Je to to, co zákazník z toho dostane.“ – Peter Drucker

Přeloženo z originálního citátu: „Quality in a product or service is not what you put into it. It is what the customer gets out of it.“ – Peter Drucker

Picture of Filip Novák

Filip Novák

Oblasti marketingu se věnuji více než dvě dekády. Rád pomohu i vám prostřednictvím konzultací, mentoringu nebo školení.

Kniha Opakovaný prodej

„Nejlepší firmy prodávají opakovaně, zatímco ostatní jen hledají nové zákazníky.“

Kniha obsahuje:

Objednejte si knihu!