Opportunity cost

Zkrácená definice: Opportunity cost, neboli alternativní náklady, představují hodnotu nejlepší příležitosti, kterou musíme opustit, aby bylo možné něco jiného realizovat.

Úplná definice: Opportunity cost, neboli alternativní náklady, představují hodnotu nejlepší příležitosti, kterou musíme opustit, aby bylo možné něco jiného realizovat. Ve světě, kde je zdrojů omezené množství, je třeba vybrat mezi různými možnostmi, a při výběru jedné možnosti tak často ztrácíme příležitost využít jinou.

Tento koncept je pro marketéry důležitý při rozhodování o tom, kde a jak investovat zdroje – například čas, peníze nebo pracovní sílu. Rozhodnutí o investování do jedné marketingové strategie znamená, že tato investice nebude k dispozici pro jiné strategie.

Příklad 1: Pokud se marketingový tým rozhodne investovat více času a peněz do sociálních médií, opportunity cost může být menší investice do jiných kanálů, jako je e-mailový marketing nebo SEO.

Příklad 2: Pokud se e-commerce společnost rozhodne pro investici do nového sortimentu produktů, opportunity cost může být nevyužití těchto zdrojů pro vylepšení webových stránek nebo zákaznického servisu.

Nedoporučená situace: Pokud společnost nebere v úvahu opportunity cost, může dojít k neefektivnímu využití zdrojů a potenciálně zmeškat příležitosti, které by mohly přinést lepší výsledky.

Otázky k zamyšlení:

  1. Jaký je opportunity cost našich současných marketingových rozhodnutí?
  2. Jak můžeme efektivněji posuzovat a rozhodovat o opportunity cost v našem marketingu?
  3. Jaký vliv má opportunity cost na naše dlouhodobé strategické plány?

Citát: „V každé rozhodovací situaci jsme vystaveni ztrátě – opportunity cost – spojené s tím, že zvolíme jednu alternativu na úkor ostatních.“ – Gary Becker.

Picture of Filip Novák

Filip Novák

Oblasti marketingu se věnuji více než dvě dekády. Rád pomohu i vám při dosahování vašich cílů prostřednictvím konzultací, mentoringu nebo školení.

Sdílet na Facebook
Sdílet na Linkedin

Objednejte si knihu!